Učitelj

294. У ЧИТЕЉ

изазивају, а при том су за децу лаке за прецртавање. Оригиналност и ваљаност делца, немачка је критика само препоручити и похвалити могла, што збиља оно и заслужује.

У односу према нашим животним срединама и начинима рада и прераде и др. — руковети скица морају бити нешто другојачије што су ове, а и неке скице такође.

Претрпаност разреда, недостатак наставних срестава, недовољност описивања речима, кратко време које не даје могућности све у природи посматрати, иставља захтев — да се скице као срество тубљења знања употребе. Оне и стварна посматрања сређују, разјашњују, допуњују и концентришу у базу за поуздано знање, поуздано памћење тачних представа ствари, процеса и односа у животним срединама природе.

Раша теп су поникле су из праксе, и смер им је уздићи интересовање у настави природних наука — без многих упустава, слика, препарата — без „огбе5 р!сјиз“, а са мало речи. — Оне захтевају од учитеља студију природе, да из њеног колоса (ризнице) у руковети сличица систематишу природу. Ну, учитељ је само

дотле добар учитељ — док и сам учи. Методске јединице сведене у руковети простих скица, не захтевају од учитеља много напора ни за цртање — нити за пам.

ћење, јер су просте по себи и лаке за извођење на табли. (При том би се учитељ могао користити књигом у којој би биле изложени руковети скица. Летимичан поглед у руковет — потсети био би га — шта и како даље да црта).

Питање је још шта треба цртати» — Обично се задовољавало — ако се део објекта нацрта на табли. Ну то не чини наставу интересантном; то је за дете нешто сухопарно, безинтересно, без импулса. — У деце одмах пажња оживи, ако се нешто нацрта из живота, или објекат са оним што га оживљује у успомени деце. И то, дечју пажњу не привлаче толико уметничке слике, колико слике — скице њиховим потезима изражене (нацртане); деца воле своје детињске нацрте — они им годе. Наставницима је дужност — да ту дечју наклоност искористе, т.ј. сконцентришу у пажњу наставе. Успех захтева пажњу у настави, а експериментима је уочено — да у овом случају пажњу привлаче њиховим потезима изражене скице. Када је скицом сконцентрисана и напрегнута пажња деце, онда тек — речима на основи скице проширити знање. Тако, дечјем схватању погодан тон скица оживљује и раније успомене, а цела руковет — систематише и везује старо знање и ново предавање. (Скице су подесне за пропитивање ученика, те их за неколико дана треба задржати на табли). Скице цртати по реду по току предавања — једну по једну, пред децом. |

У цртању скица постепено се учитељ и ученици увежбавају брзини повлачења потеза. У почетку ће ићи теже са израдом правилних скица, али верујем, да ће ученике расположене и добра

1 Ове године издата је и П. св. која обухвата и царство биљног света.