Učitelj
КЊИЖЕВПОСТ 299
—– Ја
Рачуница и геометријски облици за Пи ТУ раар. срп. ов. школа у Босни и Херцеговиви. Према наставном плану приредио Милош Попара, српски учи-
тељ у Саријеву. Цајена 40 потура. Срем. Карловци, Орп. манастирска штампарија.
П. ДЕО.
Рачунање с целим бројевима.
Код све 4 рачунске радње или доста и лепих задатака, а то је врло важна ствар, и свуда је одвојено усмено и писмено рачунање. Ово одвајање није погрешно, али је излишно, ако програмом није заведено усмено рачунање само са округлим бројевима. У том случају сваки рачун који се ради писмено може се. израчунати и усмено. А ако је програмом заведено усмено рачунање само с округлим бројевима, онда је опет излишно одвајање, јер онда ће наставник сам задавати и правити округле бројеве, изостављајући јединице, а ђаци и иначе из ове књиге неће рачунати усмено.
Усмено рачунање треба да буде само са округлим бројевима, јер ни људи не могу да запамте потпуне бројеве. Овде су и потпуни бројеви. Ваљда је тако по програму.
Код сабирања излишно је оно рачунање још из | разреда. Ово важи и за остале рачунске радње. Оних 5 последњих задатака да дођу на своје место, а не у ове рачуне из [ раз.
Објашњавање шта је сабирање, имена бројева и знаци у сабирању, треба да дођу код првог писменог рачуна а не пре. Ово важи и за остале рачунске радње.
У усменом рачунању, при сабирању двају двоцифрених бројева, узети су задаци све из П раз. Само је један који прелази преко 100, а треба да су сви такви. И
У усменом сабирању не треба јединице претварати у десетице, нити стотине у десетице, па сабирати, него треба рачунати све 9 јединицама. Природно рачунање је јединимно, а ово трешварање је вемипачко, а служси само као средсшво, као опомена на мање бројеве, кад ђак не зна срзо да рачуна у јединицама. друкчије се замишља кад се каже на пр. 90 оваца и 60 оваца, а друкчије кад се каже 9 десетица и 6 десетица. И велике десетице тешко је претварати у јединице. Оваки рачуни раде се и предва“ јањем до 100.
120 -- 30 овако се усмено рачуна: 20 + 30 ==50 и оно 100 ==150. А 340 | 98 рачуна се овако: 40 - 28 == 68 и оних 300 = 368. Нема довољно задатака кад збир десетица прелази стотину.
Сабирање двају двоцифрених бројева треба (на пр. 260 — 80) да буду прво чисте стотине (300 -- 200, 400 - 500) па тек после да буду и са десетицама.
340 -- 250 сабира се усмено овако: 300 + 200 = 500, 40 + 50 = 90. Оних 500 и ових 90 јесу 590. (стр 18.).
Добро је што код све 4 рачунске радње има најпре понављање онога што се учило у П разреду.