Učitelj
300 У Ри но ЈБ
Код одузимања нема одузимања самих стотина од стотина (800 од 700), десетица од самих стотина (60 од 500), јединица од самих стотина (8 од 400), нити има одузимање самих стотина од стотина, десетица и јединица (на пр. 300 од 765.). -
Кад има да се одузму (из П раз.) 15 од 38, (стр. 24) онда треба да се одузме најпре 10 од целог 38, (а не само од 30) па после одузети још 5. Јер ако буду јединице умалитељеве веће, не могу се после одузети саме јединице, на пр. 15 од 42. Ако се овде одузме прво 10 од 40, после на може 5 од 2. Оно-и овс може (2 од 2, а 3 од 30) али је теже и дангубно.
Ово исто важи и у Ш раз. кад су десетице умалитељеве веће, на пр. 390 да се одузме 560. Треба одузети прво 300 од целог 560, па после 90. Ако би се одузело 300 од 500, не може после 90 од 60, сем да се и ово предвоји, па се одузме 60 од6б0,а 30 од 200, али је стварање многих бројева теже за памћење и дангубно. О
Код множења нема множења самих стотина (3 Х 300, 2 Х 400, 8 х 100). Код усменог множења није показано брзо множење с 10. кад се дода само једна нула, већ то учињено код писменог где му није место. Требало би изрично казати да се десетице (9 х 40) брзо множе кад се само десетице помноже, и дода вула и кад се ђаци подсете на 9%Х 4. Тако се ради и кад се множе десетице са десетицама (20 жх 30 60 х 70 и т. д).
Ово множење са5 и 15 (стр. 36) треба изоставити као сувишно, теже и дангубно
Није показано писмено множење с нулом. Оно што је о томе речено на 38 стр. више је усмено рачунање и задовољно је није речено да се с нулом не множи, само се нула напише.
Свуда пре неименовања бројева треба да дођу практични задаци — где није тако урађено, јер негде тако и јесте.
Производ треба писати десно од множитеља, а не испод.
Код дељења нема свих врста задатака. Треба изнети прво дељење самих стошина (800:4%, 600:3, 1000:5) па онда да се стотине пе могу бделшти, те се морају претварати у десетице (240 : 6, 350 : 7 и т. д.). Ово довести у везу с малом таблицом дељења и најпосле дељење са предвајањем, (на пр. 720:4, дели се прво 400: 4, ца онда 320:4. Или 910:7, дели се прво 700 :7, па онда 210: 7. ит. д)
Показано усмено дељење са 4,8, 9, би 5 излишно је и дангубно, а 58 дели се на 2 усмено овако: прво се подели 40 на 2, па 18 на 2.
Дељење са 2 цифре треба да буде прво са чистим десетицама, (20, 30, 40 и т. д.) па после са десетицама и јединицама. Показано дељење са 2 цифре, на стр. 46., незгодно је, јер се нулом не множи. Кад се спустило 2, па 24 у 2 не може (не налази се), онда се само пише нула у количник, а ово два претиче. Кад ~ год. се нека нова цифра спусти, па не може да се подели, онда. "се место ње пише нула у количнић.