Učitelj

-

0 ВАСПИТНОМ ПРОГРАМУ 985

танике пустити бар као приближно зреле за даље кретање у друштву. Ми имамо наше васпитанике баш у оном добу кад је најјаче памћење, фантазија, и кад почиње да ради моћ расуђивања. И: сад. у овом најважнијем моменту ми наше васпитанике на крају 4. разреда пуштамо кући, тако да се многи више никад и не сете школе. Сваки је наставник могао на својим ученицима приметити да баш у четвртом разреду они почињу да размишљају зрелије, да расуђују, почињу некако о свачем више да распитују; осећа се да су много слободнији. Примећује се нека утакмица „међу њима и јасно се види, да би се са њима тек сад могло успешно радити. А ми их тад пуштамо. А где су логички и морални појмови; Јесмо ли бар у колико створили то њихово сопствено убеђење; Јесмо ли бар у колико било створили код њих неке моралне норме за живот; Јесу ли бар приближно утврдили појмове о добру и злу, о правди и неправди“ ит.д. Тај последњи степен духовног развитка код наших васпитаника је на крају 13. године и ми их по правилу пре тог времена не би смели пуштати испод школског крова и без школске наставе. Али као што видесмо, ми их у 10 или 11 години отпуштамо из школе, па нека раде како им сам Бог да, и нека образују моралне појмове тамо негде по планини као чобанин или за занатском тезгом или на улици у поквареној средини. Коменски је тражио да основна, школа траје 8 година, па и многи други педагови, и данас по свима културним земљама заведене су осморазредне а најмање шесгоразредне осн. школе. А ми ето још се клањамо томе нашему златном телету —- четвороразредним основним школама. И докле ће ово трајати врло је тешко одредити.

Као што видимо овде је изнето најважније питање на које треба пазити при прављењу наставног програма, и као што се види ово прво и најважније питање не даје сигурног ослонца, нашем наставном програму; па не само што му не даје ослонца него му уошште смета. Јасно нам дакле излази да трајање основне наставе код нас највише утиче на правилан наставни програм. Јасно нам се каже, ако хоћемо да саставимо наставни програм према захтеву савремене кауке и да одговоримо правом задатку осн. школе, ми то не можемо учинити са четвороразредним оси. школовањем.

Да не би даље дужили, а видели смо из прошлих редова, једини правилан пут је: да школовање у основној школи траје. осам година, од којис Ће заест билац обавезне. Тек за шестораз-

Учитељ ; 38