Učitelj

ЦРТАЊЕ КАО ОПШТЕ ОБРАЗОВНИ ПРЕДМЕТ 599

Ако се удубите у процес цртања, уверићете се, да способност преставити у неколико потеза карактер виђеног предмета, схватити покрет, изразити његов однос према околини, што и сачињава крајњи циљ разумно уређене наставе цртања, претпоставља такав исти умни рад, као и способност кратко, али јасно и разложно исказати своје мисли на хартији или усмено. На тај начин, уједно са развићем способности за посматрање цртања несумњиво развија и моћ мишљења.

Машта и памћење су у тесној вези са процесом цртања. У ствари тешко је одвојити те две способности једну од друге. Шта је друго машта, ако не рад памћења у циљу стварања нових обликаз О друге стране, свако цртање (чак и цртање с природе), по речима Лесли-ја, није ништа друго него рад памћења, јер ми цртамо оно што постоји у нашем мозгу. Памћење и уображење тесно се преплићу једно с другим у таким вежбањима, као што је илустративно цртање. Најпосле, у настави цртања по новом методу постоје нарочита вежбања (цршање на памеш) ради развитка памћења облика и боја.

Важност памћења, наравно, нико неће одрицати. Но машта;... За што ће она нама, обичним смртнима, који нисмо рођени „за надахнуће, за слатке звуке и молитве“ Да не буде она сувишак који би понекад сметао достигнућу чисто практичних циљева:

(Наставиће се). Влад. Вемић, учит.

Лаз. Леровић, проф. Београд. ;

МИСЛИ

ПОЗНАТИЈИХ ПЕДАГОШКИХ ПИСАЦА О УЧИТЕЉУ И ЊЕГОВОМ ДЕЛАЊУ У ШКОЛИ И ДРУШТВУ

Д-р „Керандо: Упитајте се претходно: да ли волете децу“ Желите ли бити са њимаг — То је највернији симптом вашег позива, јер он јамчи за вашу приљежност, сталност при вршењу тешке учитељске дужности, које сте се примили, и у исто време послужиће вам као главно срество, да лако задобијете над вашим ученицима ону власт, која вам је тако потребна. Кад видите децу, осећате ли наклоност према њима; Мучи ли вас њихова ватреност и честа питања; Клонете ли духом због њиховог незнања, и неразвијености Дира ли вас њихова простодушна невиност, коју они живо престављајуг Да ли помишљате на њихову будућност, њихове беде и несреће, које им судбина може доделити“ Да ли сте наклоњени према бедној дечици, коју је природа казнилад Да ли чујете у дубини своје душе глас, који вас позивље у помоћ тим јадницима, како би их зарана спасли од опасности, која им грози, бринући се о њиховој срећи; Тек после свега, овога позив ће ваш бити осигуран.