Učitelj

610 У ЧИТЕЉ

Свакојако мислиће неко, да он ту има иначе све остале удобности, па задовољан бар тиме и не мари за друштво и др. удобности; или ако није то, онда је то какав запуштени тип, коме је постало „равно све до Косова“.

Али то баш и јесте интересантно, што није ни једно ни друго. Он нема тамо ничега добр га; ни удобну учионицу, ни удобан стан, нити подмирене школске потребе, нити миран, безбрижан живот, па ипак је сталан, непоколебљив стражар на мртвој стражи просветној у оним брдима и гудурама.

Његова је учионица преправљена од старе суднице, а стан је старинска сељачка кућица подигнута на палисадима, која. има само једну малу собицу и кујницу, тако ниске, да се осредњи човек мора сагибати од бојазни, да не удари главом о таванске греде. У учионици сем клупа и табле ничега више нема. Па ипак он седи ту, води борбу на једној страни за побољшање школ, прилика, а на другој са месним свештеником, који преставља тип Данићевог питомца. и у

Међутим он (учитељ) је довољно културан и вредан човек. Развио је своју економију: има добар пчеланик, башту, воће и нешто стоке; устао је, те је подигнута лепа кућа ђацима за преноћивање и за ручавање, а припремимо земљиште и за подизање стана. Колико је пажљив, он је пре израдио удобности ђацима, но својој породици.

Случај је, по моме мишљењу, карактеристичан и похвалан за наше прилике и ва ову нашу несталну сталност, те сматрам за дужност да га поменем у низу ових сличица, ма и овако штуро и кратко.

16.

Испит је. Дошао министарски изасланик. Он је с учитељем у ладњаку, у разговору, очекују да се скупе ђаци, који д"лазе у мањим и већим групама, скупљају се у гомилице и воде тих разговор.

Али се у дворишту ипак осећа већа живост. То увећана послуга, засуканих рукава, припасане прљаве кецеље, непрестано јури, трчи, кроз двориште, носећи дрва, воду и др. Из кујне допире цврчање пецива и запршке, лупкарање сатаре, тањира, „есцајг“ и др.

Ђаци су сви на окупу; улазе у учионицу. За њима улази и изасланик с учитељем. Пролазе кроз ходник неопран, неопајан, прљавих зидова, убрљаних прозора. У учионици под прашњив, клупе расклиматане, прозори полупани, мапе подеране, искривљене, сто незастрвен, рачунаљка без куглица, зидови прашњиви, голи, пећ неочишћена, табла необојена, без сунђера. Цела школа, ствара суморан, мучан утисак, а при том никога од мештана, да они попуне бар једну празнину. Једина је новина изасланик, а ђаци упрли једноставан, безизразан, поглед у њега; он им је је- . дини предмет, који их интересује; он им је сву пажњу запленио,