Učitelj

626 УЧИТЕЉ

хвата и излаже правила начела и законе по којима се врши целокулно васпитавање.

Према томе и ова књига г. ЈЉ. Протића представља једну · добит.

Ова Педагогика се јавља као друго издање које је и знатно проширено и поправљено али ипак у духу принципа и исте школе који је провејавао и у првом издању од 1899 г. Она се одликује јасноћом у излагању и добром прегледношћу, па може послужити згодно нарочито ученицима и ученицама учитељских школа. Изложићемо овде у кратко њен садржај:

Најпре долази Увод, у коме је изложено каква је наука педагогика и какав јој је задатак, шта је васпитање, подела педагогике, ред за изучавање њено, васпитна теорија и пракса, помоћне науке педагогике, о потреби васпитања, о могућности и границама васпитања, однос индивидуалности према васпитању уопште и однос главних чинилаца васпитања: природе и друштва према васпитању. За овим долази као П део Општа Педагогика и њена подела на Шелеологију и методологију, васпитна средства и њихова подела. У Ш одељку се говори уопште о дидактици. Ту су одељци задатак наставе, наставни интереси, наставни план, избор наст. предмета, избор наст. градива, концентрација наставе, распоред градива на време, и обрада наставног градива (наставна метода, утврђивање наставног градива, питања, одговори итд.) У ТУ већем одељку је тодегефика. Ту је обухваћен предмет ходегетике, вастипна дисциплина, средства за васпитну дисциплину (Негативна и позитивна средства, негативне и позитивне казне), васшипање у усжем смислу. А) општа, Б) особита, средства.

Овај одељак о ходегетици један је од најразрађенијих одељака а нарочито онај део који говори о средствима којима је принцип рад и којима је принциг одмор. Ту су обухваћена и школска путовања и школске штедионице, школске градине, заштита и нега животиња, школске радионице и лабораторије, ђачке дружине, школске дужности, игре, школске свечаности, родитељске вечери ит,д. што све има да послужи не само непосредном образовању моралне воље него и да привуче пажњу школе не само родитеља већ и осталих чланова друштва који се интересују радом и утицајем школе и васпитања на развитак друштвеног живота.

Препоручујемо је.

мил Пајо: Васпитање воље, с француског превео Јован М. Јовановић. Издање књижаре С. Б. Цвијановића. Београд, 1911. год. Цена: у меком повезу 2:50 дин. а у тврдом 4— динара.

Ова је књига још једном преведена у нас пре неколико година. Тада је штампана на другом месту и од другог преводиоца. Сад је преведена са последњег француског издања, које је знатно