Učitelj

164 У ЧИ Љ-

имају доста кретања, мало се у којој школи изводе гимнастичка вежбања. И што се чини, чини се „дечјим играма“. Природно, дечје игре имају својих одлика за развијање телесно и душевно; али оне нису довољне за постигнуће лакоће, гипкости и елеганције у покретима, покретљивости и отмености у држању, смелости и енергичности у извођењу покрета, одушевљености и поузданости у своју снагу. Све то ваља систематски развијати и неговати. А то се најбоље постиже гимнастиком, и то правом гимнастиком. Но за ту гимнастику ваља спремити и одушевити наставнике.

81.

Било је 2—3 школе у којима сам нашао трага од Ручног рада. Није било много ни разноврсних радова, али је било плетених и сашивених шешира, плетених котарица, грађених у минијатури земљорадничких справа и томе слично. Али све су то, као. што рекох, трагови од једног врло корисног и врло потребног предмета, који је у нас био зле судбине. Свакојако доћи ће време кад ће се тај предмет са много пажње а ревности уводити у школе, пошто је доказано да он има великог и васпитног и практичног значаја. ·

У >> о в т

Да завршим овај низ сличица овом напоменом.

Ове сличице, као што се види, не обухватају цео живот школин. Не, ту су само поједини интересантнији и карактеристичнији опажаји, који заслужују приказ, и који су чешће могли бити повод за моје лично мишљење и рефлексије о овоме или ономе питању.

Лаз. Перовић, проф. Београд.

МИСЛИ

ПОЗНАТИЈИХ ПЕДАГОШКИХ ПИСАЦА О УЧИТЕЉУ И ЊЕГОВОМ ДЕЛАЊУ У ШКОЛИ И ДРУШТВУ

МОРАЛНЕ И ИНТЕЛЕКТУАЛНЕ ОСОБИНЕ УЧИТЕЉЕВЕ

Потреба учитељске праксе

„1. Шпипдлер. (Напабисћ Тат дел егађеп Зећи шњегмећф). Млади учитељ, који добије најбоље педагошко образовање и савесно се спреми за свој узвишени позив, чим ступи на пут самосталне праксе, потпуно ће разумети ону мудру изреку Гете-ову: „Друже мој! Ова се теорија садржи у седини“. Учећи друге, ми се само учимо. Зато и сваки новајлија — учитељ треба скромно да от-

ска