Učitelj

РЦ А УМ РЦ ПРУ Р

К ИСТОРИЈИ ДЕЧЈЕГ ИСПИТИВАЊА И ПРОМАТРАЊА Ћ

прилази послу спреман за проматрање. Врло је мало дакле оних, од којих можемо тражити тачно и правилно проматрање.

Најзад је необично тешко, да се извесност у искуству одвоји од вероватности.

Шта да се ради» На једној је страни опасност лутања, на другој опасност непотпуности. Да ли да проматрање, размишљање, истраживање напустимо >

Као што медицина због неких неуспеха не покушава да обустави проматрања, тако и педагогика има да ради. Зар није много боље девет пута лутати да се десети пут докучи истина, него и не хтети тражити истину, да се не би девет пута лутало>

А како да се врше педагошка проматшрања 2

За ово је најпре потребно психолошко знање, „мала доза познавање душе и човека, себе и других, из истинског и измишљеног живота.“

Пошто се на деци и младим људима може стећи велики део овог психолошког знања, то би било врло паметно, кад би неки, који за то имају довољно талента, проматрали своје васпитанике, да би човека на њима студирали; вероваће се и без мога уверавања, да се он не може нигде боље и погодније студирати.

Тако опремљен, и добро снабдевен познавањем самога себе, проматрач треба да допусти, нека му сви, који могу да знају понешто о васпитанику, испричају сав његов ранији живот, његову диету у јелу, пићу, хладноћи, врућини, покретању, његово занимање, уживање, опхођење, карактере оних лица, која га окружују, начин узајамног односа међу њима, а пре свега нека упозна свога претходника тачно, и по могућству лично, био то информатор, дадиља, или дојиља.

Сада се ваља обратити васпитанику. У почетку треба бити потпуно хладан посматрач; што мање на њега утицати; стављати га различитим поводима у активност и измишљавати сав обим његове снаге, његова мишљења, осећања и хотења; истраживати огледима и покушајима истрајност, слабост и јачину његова тела, и стање његове организације. За неколико недеља дознаће се при- | лично степен његових телесних, умних и радних снага, њихов узајамни однос, и упознаће се правац његова рада.

На овом темељу васпитач зида свој операциони план: Он из ових премиса закључује, које се моћи у његова васпитаника морају снажити, а које слабити; како ће то урадити — индиректним или директним средствима; како ће утицај родитељски спречавати