Učitelj

ИЗ МЕТОДИКЕ ИСТОРИЈЕ 22Р

ској настави дужност је да ученику објасни како је сваки појединац. део целине, и да, радећи за себе, ради за све, а, радећи за све, ради и себи. Што се осећаји појединих људи буду већма подударали то је моралност потпунија, а што васпитање могне више урадити на том слагању и оно ће бити савршеније. Водити цео народ истоветном моралном стазом до познавања моралних закона, до. образовања једног општег идеала, до једног веровања и обожавања, да воља покрене снагу к реализовању тога идеала, те да делу човечанства донесе мир, спокојство и срећу дужност је првенствено историској настави. За то је у овом случају и приступљено мишљењу да није главни циљ историји у основној школи : познавање прошлости народне, него је главније: буђење патриотских и хришћанско-моралних осећања. Пође ли наставник у рад са овог гледишта створиће код ученика пријатне осећаје, изазваће јак интерес и напрегнуту пажњу, а све ово ујемчава повољан успех и корист васпитања.

Србину је народна собода и уједињење Српства била свагдашња жеља. То је заветна мисао, звезда водиља, свакога Србина, — програм наше нације. У основном васпитању та жеља и мисао. у нас морају се непрестано имати на уму, а у историји нарочито, и то све до онога тренутка кад се Српство буде и политичкијујединило. Радећи ово предавање пажено је да се изведе како треба, управо како изводим у својој школи са мојим ђацима а кад је постизаван добар успех. Ове напомене су набацане само да би сваки изналазио узроке зашто је шта и да би се дало места свакоме да провери правилност. Ово није за оне који веле: „то није потребно“ или „ено му књиге па нека чита.“ Иако: „Свака тица својим гласом пева“ ипак су потребна оваква предавања и вернима и оглашенима и савршеним и несавршеним, једнима ради упоређења са својим радом а другима као примена теорије уз своје властито. схватање и самосталност. “

За ово предавање ваља имати слику Краљевића Марка, Милоша Обилића, Југовића и др. слике (које може школа имати), ваља имати мапу Балканског Полуострва (ако не и целе Еиропе), ваља се помоћи цртањем и т. д. Већини ће бити доста жива реч, а за њу се ваља припремити ако прочитају историска дела која о пропасти српског царства говоре, и уз то српске народне песме..