Učitelj

ПРОЈЕКАТ ЗАКОНА 226

ствари, а камо ли што друго. А настава, а реформе, а јача акција за народним просвећивањем> Код оваког стања и прилика о томе се ретко кад стигне да мисли. Министарство су затрпала ситна административна и лична питања, која су одавно алфа и омега просветне политике у нас.

Близу 3000 људи очекују одлуке и о својим личним и школским стварима од цигло. једног јединог човека — реферанта за осн. наставу — који, у више прилика, једино има да уђе у лавиринат њихових домаћих и породичних потреба и да им да задо-' вољења, које је често вапијуће, а у исто време да буде контрола толиким школским општинама у Србији, а преко свега да мисли о настави и њеном напретку. и

Најлепшу слику о свему овоме дају нам они познати ходници министарства просвете, у којима од јуна до новембра стоје стотине учитеља са зебњом и надом, често са тешком бригом само њима потпуно разумљивом, чекајући тај час да узбуђени уђу у канцеларију г. министра или референта и испричају коју суморну причу о тешкоћама и потребама, или школским или својим, које их приморавају да се жале или да граже премештај. Има их, који онде месецима чекају да им се ствар реши.

Да ли је бројати колико тих тешких жалопојака одјекну међу зидовима те куће у којој се годинама ломи судбина учитељска! Оне једна другу често потиру и све скупа на крају се стапају у једну општу слику учитељске беде и несређеног стања у основној настави.

Месецима се ту не стигне да реши ни најобичнија ствар једног учитеља, а камо ли да се ради на остварењу свију прописа законских, отклањању незгода и стварању бољих услова за живот учитеља, који би им живот и рад на селу омогућили, и тиме ове силне премештаје у неколико умањили.

Јасно је да даље овако не може остати, и да се овоме застоју и расулу у просвети мора учинити крај.

Према овоме сваки покушај за преуређењем министарства просвете представља корак напред ка просветном напретку. И са тога гледишта треба се радовати појави овога пројекта и желети да у духу наших жеља буде и остварен. Зато ми и благодаримо садашњем г. министру на покушају, који је започео, захваљујући му и овом приликом што је о овоме пројекту тражио мишљење од Учитељског Удружења, тим пре што се истим пројектом обухвата и једна тако важна реформа, као што је школски надзор, која засеца у живот и школе и учитеља.

15%