Učitelj
318 УЧИТЕЉ
7
раз. Ако то не могу радити старији учитељи, могу млађи, који су још пуни воље и одушевљења за свој посао. Ценећи значај овога питања описах ово !
Шабац. ; Јов. В. Јанковић, учитељ.
Милорад А. Вујанац, учитељ.
ИЗ МЕТОДИКЕ ИСТОРИЈЕ.
ПРЕДАВАЊЕ ИЗ СРПСКЕ ИСТОРИЈЕ.
(СВРШЕТАК)
2. Ново градиво.
а. Циљ Предавања. Данас ћемо, децо, учити како је пропадало српско царство док није сасвим пропало на пољу Косову. —
О чему ћемо учити» Кажи, Н.! — Кажи ти Н.! — За тим на табли напиши кратко; пропадање срисксг царства
6. Излагање новог материјала.
Пазите добро и слушајте да упамтите, па да и ви причате.
После страшне битке на Марици Турци „полетеше по свој земљи као птице по ваздуху, мачевима секоше где кога хришћанина стигоше, многе живе похваташе, повезаше их и као робље одведоше, куће и зграде попалише, храну им однеше, стоку отераше или побише, а што не могоше однети запалише; пламен и димови до неба допираху. У свима јужним деловима српске царевине, куда год Турци допреше, настаде велика глад, страшна невоља и тешка жалост. Живи су завидели мртвима, сви пожелеше пре смрт него тако чемеран и горак живот у јаду, сиротињи и страху.
Властелини су бранили сваки своју земљу, али сваки засебно, сваки је гледао себе а за другог је мало марио. Турцима је било лако победити несложне и омражене српске властелине и властеличиће и приморати их да плаћају турском цару данак новцем и војском, и да га слушају као слуге господара. Краљевином краља Вукашина био је почео владати син његов — Марко Краљевић (покажи слику, ако имаш). Али њега као и Богдана, Дејановиће и све друге властелине јужних покрајина Турци победе и покоре, земљу им оставе да њом управљају, а да слушају турског цара, да плаћају данак и помажу у рату. Тако је српско богатство прела-