Učitelj

ОЧИГЛЕДНОСТ У НАШОЈ ОСНОВНОЈ НАСТАВИ 375

Влад. Т. Симић, учитељ.

ОЧИТЛЕДНОСТ У НАШОЈ ОСКОВНОЈ НАСТАВА,

1 Улога и важност.

Механизам је био карактерна особина старе школе, у којој су учене голе речи, без разумевања — на памет. Учитељ, или још чешће његов помоћник цензор, ту је, по готову, искључиво за то: да штапом у руци одржава ред, да задаје „одавде — довде“ и преслишавањем да се увери је ли „успех“ постигнут.

Овакав једностран наставни метод једнострано је и духовне моћи развијао (ако се ту, у опште, може и говорити о каквом развитку). Ученици, учећи за њих неразумљиве апстракције на памет, вежбали су само памћење, док су остале духовне диспозиције остајале занемарене. А знање које су из школе износили било је несређено, површно, некорисно, а временом је потпуно ишчезавало из духа.

На оваквом је ступњу настава и данас код неких источних народа, који вековима живе државним животом, али им је културни напредак онакав, какав је био и пре хиљаду година. Нема спора да узрок томе, покрај осталог, лежи и у духу наставе, која се код њих у примитивном стању находи. Народна је настава истина продукат културнога напретка, али је њен битни задатак, да потпомаже и усавршава напредак. А тога опет не може бити, ако настава није савремена, ако се у њој опажа непроменљивост, укоченост, укалупљеност. Таква настава води простом подражавању, застоју, затуцаности.

„Унутарње сазнавање биће јасно само онда, ако је добивено разматрањем, и само смо оно као што треба познали, што у свако доба можемо себи по свима деловима замислити, па имали ми за то речи или не.“ (Фихте).

Некорисност и убитачност механизма у настави очевидна је, с тога је и јасно, што су поједини мислиоци тражили пута и начина, да свеколику наставу ставе на рационалнију подлогу. Разуме се да то није ишло тако брзо, и да је се у томе често пута лутало. Али када су се развиле и педагогици дошле у помоћ и друге науке; када су темељније испитане физиолошке функције појединих чулних органа: онда је се доказао огроман утицај њихов по „духовни напредак човечји. Утврдило се: да је само оно права сво-