Učitelj
384 | У ЧИ те
са њом и повећање процента писмености, јесте: недовољан број учитељскихснага у нар. школи, а ни школских зграда.
Намеће нам се само питање: зашто код нас прирашћује незнатан број учитељских снага» За што и они који сврше учитељске школе неће да иду у учитељство» — Ето ове године половина њих није хтела да се прими службе > Одговор на то упола је и одговор и на горње питање. Ми ћемо одмах пружити прст на те узроке. Главни узроци томе јесу: недовољна награда од стране државе за учитељски рад, којом се у данашњем скупом добу не може пристојно и безбрижно живети; незгодна места у којима су данашње · Учитељске Школе; и мали број примања ученика-ица у истим, незнатно ученичко благодејање, тежак учитељски рад и мучан учитељски живот (газећи сеоско блато, удаљен од културних центара, без саобраћајних средстава, без лекарске помоћи и животних намирница, бочење са неуредним општински властима и Т. Дд., ит. д.)
· Ко је позван да уклони ове сметње, које сметају увећању процента учитељских снага; а у исто време да пружи средства, која би служила, да се што пре добије довољан број учитеља-ица у нар. школиг — Нико други до Централна Просветна власт. Шта би она предузела, да се то питање, тако важно по народно просвећивање, што пре оствари»
Поправити материјално стање учитеља-ица, нарочито млађих; учитељске повишице распоредити природније и правилније; учитељице изједначити са учитељима по прсвима, када исте дужности имају; неке данашње Учитељске Школе преместити у просветне и културне центре; укинути скупоцене интернате, примати већи број ученика-ица и Повећати им благодејање. У Београду отворити нову учитељску школу, јер ће она од ове 4 гимназије увек имати доста и добрих кандидата. Ово би се унеколико помогло укидањем интерната. Без свега овога узалуд ћемо ми отворити и 10 учитељских школа. Неће се нико у њих грабити.
Та би средства, која се буду увела у живот у најкраћем времену, не само повећала број .„учитељских снага, него „би и дала много јачи квалишеш учитељских снага, него што је данашњи. Досадањи погрешан рад Централне Просветне Власти, отварањем Учитељских Школа на периферији и недовољно културним местима наше отаџбине, апсолутно треба напустити. Таквим радом чини се грех према школи, учитељству и народном просвећивању, а народна кеса се штети. Алексинац, Неготина и Јагодина, не само што нам не могу дати јаке стручне учитељске кандидате, него нам