Učitelj

" ИДЕЈБ Ј. АМОСА КОМЕНСКОГ И ЗАКОН ЕВОЛУЦИЈЕ 368

роди, као и другим законима природним, Коменски придаје огромну важност како у правцу успеха обучавања и васпитања, такоиу области успеха у животу уопште. На једном мести своје „Дидактике“ Коменски примећује, да се онај ред, који он жели да прими за општу идеју вештине свему се учити и другога чаучити, не може ни од кога другог узеши него само од учитељице природе. „Ако — вели он даље — овај ред буде тачно установљен, тада ће ствар вештине васпитања ићи исто онако лако и слободно, као што лако и слободно тече све, што се у природи збива.“ Он се усхићава изразом Цицероновим: „Ако будемо следовали руковођењу природе, никада нећемо залутати“, зато се он у свим својим поступцима, погледима и раду придржава природе и у томе има потпуно право. У својим педагошким делима Коменски је свуда, где је то било могуће, тежио да оснује правила обучавања и васпитања на аналогији с оним појавама и фактима, која је он опажао у природи. Он је слабије развио два друга принципа органског живота на земљи — принцип инволуције, или усвајања и принцип дисолуције или растављања. Први је он изложио овако:

1) Природа спрема за себе машеријал пре, него почне да му даје формулу |

2) Природа увимље за свој рад подесан предмет, бар га у точешку удешава шако, да буде подесан, а какву је важност он придавао материјалу у смислу храњења духа у цељи његовог развића, најбоље се види из овог места његове „Дидакишке“ :

„ У школама — вели он — обучавају пре речи него ствари. У току неколико година развијају ум усменим наукама и већ не знам када допуштају реалне науке — математику, физику и т. д. Међутим ствар је суштина, а реч је нешто случајно; ствар је тело а реч одело. Зато и једно и друго треба износити уму у исто време, па ипак пре ствар, као предмет познавања и говора.“

Могли би навести и други низ сличних погледа Коменскога, где он исто тако јасно и одређено заступа потребу претходног упознавања деце са предметима, који окружују малишане, да их усвајају помоћу органа осећања реалних факата. Коменски је јасно разумевао,. да је немогуће успешно развиће духовних и моралних сила дечијих без сличног претходног прибирања материјала, као што се не да замислти развиће сила физичкога организма без примања хране и правилног неговања организма.

Што се тиче закона дисолуције, који обухвата све процесе

24»