Učitelj

ИЗ ПРИРОДЕ НА МАПИ 593

ним предметом. Нарочиту пажњу при томе ваља поклонити искључиво разумевању. Деца треба да знају: зашто се то ито баш тако бележи. На пр.:

Зашто реку Н. нисмо могли видети целу кад смо били на њеној обали» (Што не тече право већ кривуда, јер текући тражи ниже место, па обилази свако узвишење). Хоћемо ли ју онда цртати правом линијом» (Не, већ кривудавом, пошто и она сваки час кривуда). Је ли река свуд подједнаке ширине и дубине 2 (На извору је малена, а идући ушћу све већа, јер се у њу слевају потоци и мање реке). Хоћемо ли је онда целу цртати једнаком линијом> (веће дебљом, мање тањом: по дебљини линија познаје се величина река). '

Шта означавају ове линије што иду из једне вароши и другуг (показати их). Што пут бележимо искривуданим линијама> (И пут кривуда). „Стиже ли се пре правим или кривудавим путом 2 (Правим). Па што га праве искривудана> (Гледају да је што равнији, па обилазе већа узвишења).

Што село бележимо само тачком, а варошицу тачком и кругоме — Што рудник двама чекићима> — Што лековиту воду неку судом за пиће, а неку косим и положеним цртама и т. д.

Делови земље, невиђени и непропутовани, обележени су овим истим знацима којим и ове очигледно задобивене представе; изазваће у души ове, а на основи њих ће асоцијацијом и компарацијом деца лако појмити ово.

За овим је на реду цртање места и околине. Предавање би текло овим редом.

Устаните! — Којој сте страни света окренути — Окрените се Истоку! — Северу! — Југу! — Који је зид на источној страни2 — На којој је страни предњи зид» — А леви» — А десниг Колико има свега страна света2 — Покажи споредне стране света! — Које су ствари у учионици на споредним странама» (Пећ, табла, орман и т. д.). Седите !

Затим наставник узме школску таблу у руке, обрне се северу, положи је на сто, па пита: Шта сам сад урадио> (Положили сте таблу на сто). Где је окренута горња страна табле» (Северу). А доња 2 (Југу). А десна (Истоку). А лева2 (Западу). Поновити и написаши стране. Где су окренути крајеви табле» (Споредним странама: леви горњи северозападу, десни горњи североистоку и т.д. Изађи ти! Покажи куд је окренута која страна табле! А крајеви» —__ Спаоти је Ри