Učitelj
654 УЧИТЕЉ
3., историја српска и општа;
4., земљопис;
5., рачуница и геометријски облици ;
Б5 познавање природе у вези с пољском и домаћом привредом с основима хигијене ;
7., цртање и лепо писање;
8., певање (световно и црквено); музика и ручни рад по могућству, и
9., дечје игре.
У почетку је речено, да основне школе још нису добиле про-. грам по овоме закону, већ се у њима ради по.програму донетом по закону од 1898.! Док се у политичком животу сви журе, да на врат на нос, органске законе саобразе уставу, дотле се овде за седам година није стигло да се то учини. То је као кад би се по садашњем уставу радило са законима донетим по уставу од 1869.! Како би то изгледало, кад би сад важио закон о општинама или закон о штампи, који су донети по старом уставу»! Та се слика добије, кад се упореди садањи програм са законом. Сад да пређем на програм, да се види вредност сваког предмета посебице, и да се одреди грађа колико од сваког предмета треба узета.
1., Хришћанска наука
Хришћанској науци програм је одредио овај циљ: Буђење религијско-моралних осећања и упознавање са својом вером.
Овоме предмету савремена педагогика даје велику важност, сматра га за круну целокупне наставе, јер се хришћанском науком мисли не само упознати са својом вером, већ и да се створе морални карактери: „Људи снажне и моралне воље јесу идеал да.нашње педагогије.“!
Из напред наведених извештаја како је морално-религијско и у опште културно стање нашег народа у Хомољу и Мачви, види се, да се религијском наставом у основној школи ништа није учинило, нити се може учинити. Из овога се да закључити, да се неки део грађе из овога предмета, ма како се распоредила, не може: разумети ни објаснити, јер није за децу.
Овде треба што више добрих примера а што мање речи, јер и Св. Писмо вели: вера без дела мртва је. Сада сваки гледа шта поп и учитељ раде, а не шта говоре. И без науке хришћанске могу
1 Д-р Стева М. Окановић.