Učitelj
ЛЕТОПИС ОСНОВНЕ ШКОЛЕ 667
је кукавац, кад и како разудао, или су му остале до смрти брига, терет и главобоља, немајући ни вишег образовања, ни мираза, ни способности за самосталан производан рад.
9. Н. Н. учитељ (14. Х. 1891. — 1. УП, 1892.). Ово је један нарочит учитељски тип. Свршени ђак Учит. Школе, без учитељ. испита; млад, ветрењаст, прост, слаб радник у школи; прави Ђерзонове кошнице, не знајући управо шта ће му; облачи сељачко одело; тумара ноћу с момцима; иде свуд по славама и свадбама и игра; безуспешно се заљубљује и нада се да ће се неком сељанком и оженити; напије се у механи и игра, а један, који је хтео свакога да изигра и исмеје и буде „диктатор“ у селу, дочепа га у колу, па скачи, вуци, дрмај, треси.. док се кукавни учитељ освестио, видео шта с њим учинише, и уз урнебесан, злуради смех механске гомиле, склонио... Он је, свакојако, као и многи други, читајући приповетке Јанка М Веселиновића, имао о селу идеално мишљење, и мислио, да је свуда у Србији мачвански сељак, који зна и да поштује, и да поучи, па и покара и попу и учитеља, а не да га наведе на грешке, и после изигра... У Н. нико се није нашао да му искрено каже: „Дијете, благо мени, чувај се! Не ваља то. Срамота је, ти си учитељ. Не доликује то ни сељаку, а камо ли теби. Овде нису добро прошли ни старији, вештији, паметнијн од тебе, камо ли ћеш ти!“
Он је оставио 2 листа „делов. протокола“ са 13 нумера, и „школски дневник“, који се нису сачували за раније године. Види се да је хтео да уведе мало бољу администрацију. — После испита, на коме је, с обзиром на тешкоће почетника и подуже одсуство, добио оцену добар (3), напустио село, одневши једноме часовник, а некима банку дуга, што се није све могло наплатити продајом 3—4 правне ђерзонке и нешто постељних ствари... Чуло сео њему, да се покалуђерио.
Уз говор о истоме, писац је говорио и о члановима школ. одбора, који су и даље остали чињенице у селу.
10. Н. Н. учитељ (12. Х. 1892. — 7. ХТ. 1697.). Четрнаест година по одласку првога учитеља, село је добило учитеља који је задржао у њему 5 година (без 1 месец), радио у школи боље од свију ранијих, уредио прилично школу и увео бољу администрацију. Није ни чудо, што је писац о њему и приликама у којима је радио највише говорио.
На првом месту су подаци о месту рођења, школовању, женидби, премештајима ранијим у 5—6 места, премештају из овог
44“