Učitelj
198 УЧИТЕЉ
5., Рачуница и геометријски облици.
Програм је рачунској настави одредио овај циљ: стварање јасних представа и појмова о количинама и облицима и развијање осећања тачности и правилности. Поред тога, ова настава служи и практичним интересима, јер се то знање примењује на економне,. занатске, трговинске и техничке послове.
Рачун је једини (2 Уред. наставни предмет који са српским језиком треба да остане у основној школи. Али успех и из овога. предмета није као што треба, није добар. А то је због малог броја часова, што је за овај предмет одређено, те тако оно што је корисно и практично не може да се довољно утврди. Са четири часа рачунске наставе не може се постићи ништа боље и трајније, јер овде треба много и вешта рада и понављања. Не помажу ту ништа рачунице чак и за [и Џ раз. које су написане из грубе шпекулације, место ручних књига за наставнике. Ове треба упутити и помоћи им, за рад у рачунској настави. Ове рачунице помогле су рачунској настави исто онолико, колико и граматике српском језику. Да ли је потребно да се и за овај „предмет позовем на гимназију» Како наши бољи ђаци показују слаб успех у математици, то не може бити ласкаво за рачунску наставу у основној школи, ма да су и професори доста криви, што „српске главе“ нису за математику! Рачунској настави треба осигурати бољи и трајнији успех од досадашњег.
И испитна анкета у Крагујевцу тврди: „Од свих испитаних предмета у сва три места, Дисмено рачунање било је најслабије. У овом предмету искључиво је нужно да влада чисто логичко мишљење. Механизирању рачунске наставе последица је заборавност и незнање. Биће да је ово један од узрока слабом рачунање код младића. Четири просте рачунске радње прилично су се одржале. Таблица множења и дељења много заборављена а израчунавање задатака из живота, мало више замршенијих, врло је слабо. Код већине се у израчунавању осећа несигурност — колебање“.:
Настава из рачунске наставе, толико је потребна за практични живот, место да даје одличне резултате, она се своди на просто нагађање и пПогађање! За то се код нас мало мисли о јавним пословима у друштву.
Програм из овога предмета могао би да остане исти с малим изменама. Мислим да је погрешно и противно програму, што су
1 Просвета за 1908.