Učitelj
762 УЧИТЕЉ
пажња. А сваки човек треба да је упућен како ће да бележи своје мисли и како да их другом саопштава. !
8., Певање.
Певање се учи ради развијања слуха и гласа и осећања за лепоту и ради упитомљавања и облагорођавања срца.
И певање као и цртање ретко се где правилно предаје, јер је мало спремних учитеља, који су музикални. Па и они који су спремни не могу да предају правилно, јер немају времена за то, морају да хитају да програм сврше.
Док не буде „Стари Израиљ“ изумро и новим покољењем, бољим и музикалнијим замењен, можда, добро би било, да Певање · предају путујући учитељи, који би имали по неколико школа, колико би могли савладати.(2! Уредн.)
Певање је неоспорно важно и треба да се учи у основној школи, али програмом не треба одређивати шта да се пева, већ нека буде слободан избор: нека се пева оно што се зна. Неки ће певати народне песме, неки црквене, али ће обе врсте певања служити истом циљу.
Сумарно: певање као наставни предмет не треба да постоји у нижој основној школи, већ да се негује као део српског језика, а избор песама за певање (као и за декламовање) да буде слободан.
9., Гимнастика.
У закону стоји дечје игре а у програму гимнастика, те се и овде разликују.
И овај тако важан предмет за гајење душевног и телесног здравља, долази у запуштене предмете наше основне школе, као и све вештине. За што је овако два су главна узрока: 1., што од других предмета мало остаје за овај рад и 2., што се још не увиђа његова важност.
Програмом и планом одређено је само два часа за гимнастику, | а то је и сувише мало. Гимнастику или дечје игре, како је коме згодније, треба радити сваки дан, и пре и после подне по бола часа. Али се на жалост и ова два часа у врло много случајева откидају за то, што нико не гледа и не цени здравље, већ знање. Заборавила се она стара истина: у здравом шелу и душа је здрава. Са ова два часа гимнастике ми личимо да оне људе, који за 50
! Ја сам пре десетак година у „Учитељу“ за 1899—1910. расправљао питање; За што не ваља писање у основној школи 2