Učitelj
ОПШТА ПЕДАГОГИКА 345
рачуна о захтевима јаснога и лакога усвајања наставног материјала од стране: ученика. Понекад се пак дешава, да се из неких предмета наставни материјал не обрађује уз активно суделовање ученика, него им се непознате ствари објашњавају на крају предавања. Предавање се дакле прелази а ученици остају без јасног разумевања свега онога што им се предавало. Њима се затим задаје да запишу или код куће испишу оно, што су слушали; но већина није у стању да обнови у памети садржину предавања; којекакве мисли промичу кроз њихове главе, али ништа тачно и потпуно не могу написати. Идућег часа почиње проверавање задатака и излази, да деца или не знају ништа или знају сувише мало. Учитељ је принуђен да још један час употреби на објашњење већ пређенога, што у ствари за ученике није ништа ново. Зато постави себи за правило, да последњих 10—15 минута свакога часа употребиш на темељније утврђивање пређенога материјала. Труди се да се о томе не сећаш када час избије; навикни се да се на време зауставиш и прикупиш мисли; обраћај живу пажњу на најглавније и на крају износи им у најпростијој форми изводе из објашњенога, што ученици треба да исписују у својим књижицама.
Само при најповољнијим условима у старијим разредима могло би се дати ученицима да код куће као домаћи задатак испишу своје опаске са предавања. Утврђивање пређеног и прављење извода из тога заједнички са свима ученицима јесте најглавнија карактеристика доброга предавања. Чак и најприљежнији учитељ бива принуђен да увиди незадовољавајуће последице свога предавања, само ако предаје ученицима велику количину наставног материјала, што би се иначе могло прећи за одређено време. Према томе не износи ученицима много у једанпут; придржавај се правилне размере у распоређивању духовне хране и побрини се за потпуну јасност, помоћу које наставни материјал треба да постане духовна својина дечја, њихова духовна сила!
Не сувише много! Ова напомена особито је важна за ученике свих почетних школа. Понекад је учитељ у стању да изгуби сваку вољу на рад, ако и помисли да сравни захтеве свога намераваног плана са постигнутим резултатима. Он је свакако желео да постигне много а међутим изостао је далеко назад. Ако ти падне у део да радиш у вишеразредној школи, то ипак отпочни посао лагано. Бирај из наставног материјала оно што је најпотребније, а ако наиђеш на нешто, што би било за децу интересантно, то се испрва потруди, да сам себи даш рачуна о томе, да ли ти претиче
УЧИТЕЉ 23