Učitelj

354 УШИ ЕЈ

сва четири разреда. Али да би се и тамо постигао успех у земљописној настави са истим временом као и у подељеним школама, баш је нужно учинити ученике што самосталнијим у овом предмету, а то је-могућно само онда, ако се они по плану упуте у разумевање карата.

Дабоме, да ово упућивање у читање карата има својих великих тешкоћа, и нови програм за основне школе, који треба што пре донети, треба да одлучи и одвоји све што је у овом погледу изнад ученичког духовног хоризонта, а да узме оно, што одговара дечјој моћи схватања. То је веома потребно учинити, јер правилно читати карту тешка је ствар и за многе одрасле, а колико тежа мора бити ученику.

Карта неке земље није проста слика неког земљиног простора, коју посматрач може разумети без велике муке; јер објекти нису онако представљени, какве их обично виђамо. Картографско снимање извесне области врши се из птичјег лета а не са стране, као што смо навикли да посматрамо ствари у природи.

У колико се више удаљује земљописна настава од домовине, у толико се смањује размерник на карти. Облик земљишта мора се генералисати, тако да управо карактеристични знаци земљини изгледају оштрији, а спољна структура земљишта једва се неразговетно види. Географски објект онда се представљају умањени само помоћу знакова, чији значај за себе и у њиховој вези мора бити јасан читаоцу.

Карта личи глувонемоме, који само помоћу знакова тражи да се споразуме. Уз то долази још, да знаци на карти немају баш никакве сличности са самим стварима, и ипак учитељ треба и мора да ради на представама; јер ученички поглед не сме остати прилепљен на голим картиним знацима. Мртви знаци треба да се испуне. у дечјој души садржином, представама, тако да ученик може створити помоћу знакова и помоћу представа које су с тим знацима у вези, бар приближну слику стварности; јер знаци су без представа и појмова у чијој основи леже, безвредности, и географско знање тоне у земљопис на хартији.

Док се ученику само описује земља, док му се предаје само

карта, глатка површина са обојеним пругама, црним цртама, кру-_

говима итд, дотле ученик никако не може добити праву слику њиховог значаја. Ученику тада никако не долази у свест, да они земљописни објекти, који се обрађују, још негде постоје сви на карти која је пред њим.

па