Učitelj
ДИДАКТИКА И МЕТОДИКА : 595:
климе с једне стране, а биљног животињског и људског живота с друге стране.
Извежбаношћу у читању карата доприноси се и једној практичној потреби нашега доба. Услед јаког протезања светског саобраћаја је познавање земаља и народа, а тиме и разумевање карата земљописних, неопходно помоћно средство за саобраћај.
У борби за опстанак, у надметању народа на светској пијаци учествује земљорадник, фабрикант, занатлија, радник, трговац. Сваки грађанин мора сарађивати на економском уздизању своје земље, чиме се опет знатно унапређује социјални положај свих сталежа.
Зато живот и дан дањи захтева знање о земљи од сваког грађанина, од неког више, од другог мање, према положају, али од сваког захтева разумевање карте. Ко научи да употребљује карту са разумевањем, може сам створити објашњење о сваком путу, може прочитати положај градова и њихову удаљеност један од другог и многа друга потребна земљописна знања о именима традова, земаља, планина, река и бројева висова, становника и површине. Па и кад је ово градиво утврђено, ипак се заборавља, али трајно и за доцнији живот од неоцењене користи јесте разумевање и правилна употреба карте.
Школа, па и основна школа има с тога дужност, да ученике тако образује у читању карата, да се они доцније на карти, коју им живот изнесе пред очи, самостално, поуздано и брзо ориентирају и да могу представити према карти приближну слику стварности онога краја, на који се карта односи. Увођење у разумевање карата је неопходно потребно. Питање је сад: „Је ли и могућно >“
Каже се да ученицима основне школе недостаје духовна зрелост, која им је потребна за разумевање карте и њених знакова; да основна школа има за кратко време, које јој је одређено, да сврши важније ствари; да у основној школи има да се обради рачун и читање, а остали предмети, па и земљопис, јесу терет, око кога не треба дангубити.
Мора се признати, да су многе земљописне поуке и ствари, које се могу прочитати с карте и изнаћи закључцима, изнад свести ученика у основној школи. Али се с друге стране исто тако мора признити, да је могао што шта, што се с карте може прочитати, приступачно разумевању ученичком у основној школи. М кад се има три часа недељно земљописне наставе као што је код нас, има се довољно времена за увођење ученика у разумевање карте. Можда је само. нешто незгодније у оним школама, где један наставник има