Učitelj
458 УЧИТЕЉ
крају чешће да закречава упрљане зидове. — При кречењу не треба заклањати патос да се не упрља од кречних капи. Са здравствене стране треба га, на против, премазати кречним млеком, па после опрати.. 13. Шта да се ради противу превођења слабих ђака у сшарије разреде џи треба ли слабије ђаке из чешвршог разреда остав· љатши да Понављају разредг — У нас је у последње време особито завладала као нека навика, да се и слабији ђаци преводе у старије разреде. То је дошло отуда, што је међу наставницима укорењено неко, ничим неоправдано, веровање, да сеу броју ђака који понављају разред огледа њихов успех у годишњем раду. А то је опет дошло отуда, што су и многи школски надзорници це" нили наставнички годишњи успех по броју ђака који понављају разред. Међу ђацима има увек разноликих по умним или интелектуалним способностима. Има их који се у томе погледу развијају брже и спорије. Код оних који се спорије развијају иде и наука теже. После тога многе ђаке у науци или настави омета болест, домаће недаће, и др. И онда не треба никоме да буде необично и зазорно, што ће се такви ђаци оставити да понове разред још једну годину. То нико и никада не треба да упише у грех дотичном наставнику кад је само он у осталоме исправан и тачан. А тога мора у школи да буде. Чак би увиђавном надзорнику изгледало необично, кад не остане у разреду да понови ни један ђак, што је, у осталом могућно, јер се дешава да нека генерација, коло или група ђака буде сличних интелектуалних особина. Остављањем слабијих ђака да понове разред не ствара се никаква тешкоћа истом наставнику, јер ће у другој години имати мање с истима посла, а наставнику наредног разреда отклања се једна велика сметња и непријатност у раду. Зато смо ми, да увек при превођењу ђака из разреда у разред буде ту и наредни наставник, који ће да прими · те ђаке и да он има право гласа у решавању. Без истог тај посао не треба никако вршити. — Ђаке треба остављати да понављају · само у 1, Пи Ш разреду, а у ТУ разреду то треба чинити само у крајњем случају (нпр. у случају ђачке болести, и др.) пошто су тада ђаци одрасли и на крају школовања, те би у тој години изгубили много нарочито ако би хтели да иду где год на занат. 14. Кад треба ђаке пуштати на одморг — Ово је питање расправљено и у дидактичним одредбама и службеним прописима,
1 Више о овоме питању може се наћи у Учитељу, год. ХХХ., св. Иза окто-
бар 1913. год. у чланку који је изашао из пера Богосава М Вукићевића.
Бар аса а ас. ата ко