Učitelj

ОПШТА ПЕДАГОГИКА 415.

и као такви не могу се представити ниједном идејом, и не може им се дати израза никаквом вољном радњом ни радњом у опште. Само са становишта утилитариста и других социјалних етичара и педагога, који преносе оно, што је морално, на објективну страну психофизичког човековог бића, т.ј. који виде оно што је морално. у корисним делима и радњама за олржање индивидуе и друштва, — може да се очигледно представи; оно што је морално, идејама, вољним радњама и радњима у опште; јер ту Морално и Корисно падају у једно или је такво становиште потпуно неоправдано, као што сам ја то доказао у мом делу „Рје Епмкшпе дег Могаћисепдеп“. Оно што је морално налази се у човеку а не изван њега, и према томе се оно не може представити ничим спољашњим нити чим другим што се односи на спољашност. Сва су наша осећања као и сви садржаји свести субјективне реакције, али је природа других неморалних реакција са свим нешто. друго. Свака се таква. реакција изазива извесним спољњим узроцима, и ови узроци носе " управо на себи основне услове допадања или недопадања. Тако извесни распореди спољашњих делова субстанце и утисака проузрокују осећање лепога, други осећање слаткога, киселога, горког, ружног итд; дакле види се, да највише зависи од ових спољних супстанцијалних услова као таквих, да ли ћемо на њих реагирати са допадањем или недопадањем. Отуда ми преносимо наша осећања допадања или недопадања на спољне утиске, који проузрокују та осећања и апстрахирајући од субјекта називамо их: „лепо,“ „ружно,“ „слатко,“ „горко“ „кисело“ итд. Ако се хоће такви утисци да представе очигледно, то се узимају такви објекти, односи и промене и говори се о њима, као да су они потпуно такви сами по себи. Тако може да се очигледно представи једно парче шећера. као „слатко,“ једна слика или музички комад као „лепо“ а кинин као „горко“ ит.д. У свима поменутим случајевима субјективних реакција ми објективирамо саме ове субјективне реакције и односимо их због извесних особина на предмете, односе и појаве, које су проузроковачи таквих реакција. Тада служе ове појаве као очигледна средства, чиме се може да представити лепо и истинито и и слатко и горко и велико и мало, као и сви други квалитети. природе и њене размене манефестације !

Морална се реакција такође односи на спољашњи свет — она се односи на друштвене односе, на положај човека у друштву и природи; али ови спољни утисци, и ако проузрокују моралну реак-