Učitelj

по сји'х ол'о Ри ТА 547

'О ДЕЧИЈИМ ПИТАЊИМА. ЈЕДАН ПСИХОЛОШКИ ОПИТ О. КОЗХЕВ-А

Сваки психолошки опит који ми учитељи предузмемо, мора имати свог одређеног циља, — у противном све се изокрене у голу играчку. Достигне ли се ма и један корак даље у буди којој тачци наше науке о детету, биће од користи нашој настави. Сваки је наставник данас више или мање самосталан раденик; прошла су. она времена, када су деца, бесмисленим мучењима извежбаних подофицира, на рад гоњена. Сирота деца! —

Данас пак знање о дечијој души учинило је снажан полет и: ми се трудимо, да све даље продиремо у све појединости испољавања дечијег духа. Ми се све упињемо да дечији дух у његовим мислима и поступцима испитамо и тако да сасвим упознамо. тај прави објекат нашег васпитања. Наша је и дужност да к томе“ увек све више и више тежимо.

И овај мој експерименат има да послужи тој науци о детету. Ја сам свестан тога да не полазим никаквим новим путем. У последње време прошлога века и у самом нашем столећу, психологија се је јако проширила и унапредила помоћу тачне и врло брижљиве природе једног њеног дела — дечје психологије. Али од кад је Хартман издао анализу дечјег круга мисли, отад је сваки учитељ добро свестан тога, какву вредност има за њега позна. вање дечије душе. Но сад о мом опиту:

На мом столу налази се сандучић за питања. Свако дете, које буди шта има да пита, може питање бацити у то сандуче. Деци је већ казано, да требају што више да употребе право на питања, — такође они смеју — то се не сме заборавити казати им — да питају за нешто што их интересује и изван наставе и школе, укратко за све што их интересује. Тако ћемо управо сазнати, шта је то, што дечији дух и ван школе покреће. Наш данашњи живот утиче и на детињи дух са хиљадама питања а то је и циљ овом мом опиту: једна стална анализа дечијег круга мисли. При предавањима већином владају питања по дужности а тиме се не може постићи новији резултати.

Одговарање на питања код мене бива пре великог одмора. или пре почетка предавања по подне, како кад време допушта, то је прилично споредна ствар али не и сасвим. Ја на пример не бих препоручивао, особито тамо где сигнал звонцета даје знак за свршетак часа, да се одговарање на питања врши на крају преда-

.