Učitelj

548 УШИ ТЕ Љ

вања, пошто би се можда течност питања кочила. Могуће је да се нађе и такве деце, којој се неће свиђати продужено наставно време, — ми се истина увек трудимо да интересовање код деце одржимо, али се нађе и таквих „шугавих оваца.“ Можда ови по„кушавају да евентуално ревносним питањима на опипателен начин преставе истину Гетеових речи: „Знам, да ништа не знам.“

· Питања ће се — по себи се разуме — давати без потписа, иначе понека деца не би учествовала из страха од глупавих питања Ми пак познаћемо чије је које питање по нашој хартији и по рукопису ма био и изокренут; при одговарању имена питача такође се неће проказивати. На сва питања учитељ ће — колико му је то могуће — одговорити и то кратко и јасно; наравно са свом озбиљношћу, нарочито онде где су заједно велики и мали ђаци.

А сад о резултату. Само се по себи разуме да он увек једнострано испада према приликама, под којима се опити врше. Друкчије је при варошким а друкчије при сеоским школама. Различност се показује такође и по деоби школских система, социјалних односа и т. д. Познато је како се код деце, која социјално ниже стоје, делокруг знања све више сужава.

Моја је школа једноразредна, — деца су већином из раднич-

ких кругова.

Па шта покреће такву децуг Шта је то што њих интересује»

205 питања сам добио и она су ми пружала велику разноврсност из свију научних области. Прво ћу изнети неколико разноликих питања:

„Зашто пада снег> — Кад је новац пронађен» — Колико има пречага на небесним стубама> Зашто се крштавамо2 — Од куда долази светлост > (Мисли се на светлост при севању муње). — Зашто се калемимо, (пелцујемо)јг Шта је то диадема, круна» од куда постају имена у фамилији >“

Већина питања произилазе из лектире. Врло често наилазимо да деца врло радо читају слободне чланке из својих уџбеника : такође деца из средњих разреда заилазе у ствари виших разреда и тиме већ показују свој интерес за вишим стварима. Но ко би из овога закључио, да треба заједно обучавати средње и више разреде, тај би учинио груб софизам. — Такође и књиге из ђачке библиотеке покрећу наше мале читаоце на многа питања и то је врло добро. По себи се разуме, да учитељ треба добро да упозна књижницу, иначе могло би ми се десити, да га мали питачи јоши у неприлику доведу.

ј 5 | 5 ј 3

а а: 5