Učitelj
550 УЧИТЕЉ
чије поступити. — „Колико пас има длакаг“ — Овде сам уверен да ово питање није проузроковао нагон за науком, па ипак га пуштам да пређе. С тим смо дошли у област природних наука: „Колико змија има ногу»“ — Сасвим у противности према питачу Њега не интересује број ногу, већ само питање о ногама. — „Како је могуће кретање суво-земних животиња без ногуг“ — „Зашто се сова неда дању видети»“ — „На којој висини лети орао>“ — „Где су »кокошки уши»г“ — „Зашто жаба и зими не иде>“
Из науке о човеку: — „Зашто човек неможе у тамнини да видиР“ — „Зашто небеска тела не падају доле“
Из географије: „Колико је земља дубока»“ — „Где лежи се"верни пол>“ — „Шта је то муња, гром“ — „Колико има становника на планетама. Овде је личност наставникова оно, што треба при _ том да интересовање одржи. — „Ко су астрономи»“ — За време "појаве комете 1910. год. имао сам целу своју гарду око себе и тако сам био у стању, да на то питање одговорим и тиме подједнако задовољим све духове жељне науке. И тако сам прошао све "научне области и готово све су мање или више заступљене. Само
"још поједина нарочито интересантна питања додирнућу: — „Зашто
људи умиру:“ — „Зашто се умрли људи закопавају г“ — „Шта је то пољска униформа»“ — „Ко је установио школе»“ — „Шта је то филозофија2г“ — „Зашто се људи женер»“ — „Ко је то државни -тужиоц»“ — „Одкуда су народни обичаји»“ — „Шта је то цивилизација»“ — „Зашто постоји рат>“
Са излагањем ових питања завршујем констатујући, да ми је је овај мој опит дао могућности, да дубље загледам у дечију душу. Увидео сам, да наша деца нису без интереса према свакодневним питањима; свет стварања, проналазака и открића силно покрећу њихов интерес. Она сама постављају проблем и траже његово решење. Социјалну област такође не остављају недирнуту, — ту се види из њихових питања о смртности, женидби итд. „Зашто по· стоји рат»2“
Из свега овог мог експериментисања види се силно интересо' вање наших малишана о свима природним и душевним појавама.
Али... да ли данашњи овакав програм помаже или убија то интересовање > Ја тврдим, кад би се тачније упознао дечији круг мисли, да би се онда и наше наставне "лекције другојачије уредиле. " Ништа не би настави нашкодило, ако би се то и од стране дечије "узело и у наставни план унело. Само се по себи разуме да дете