Učitelj

ШКОЛСКА ХИГИЈЕНА 555

зора над хигијенским приликама у школама. Оне помажу лекару при обилажењу школа, одржавају ред међу децом, мере им пораст и тежину итд. Њима се ставља у дужност да више пута преко године обиђу сваки разред и при том буду учитељу од помоћи саветом и напоменама, да воде надзор о чистоти и стању здравља код деце. Само у изузетним случајевима поверава се њима и лечење деце, и то обично само онда, кад се деси какав мањи не срећни случај у школи или томе слично.

У породици је улога школске болничарке од много веће вредности. Њен разговор са родитељима често пута има много већи утицај, него ма каква званична саопштења. Она објашњава како се ово или оно што је лекар прописао има да изврши, даје савете, који се тичу чистоте, свежа ваздуха у стану итд., те тако на сва· ком кораку дела упућујући и васпитавајући. Њено познавање домаћих прилика од користи су и школи и лекару. По себи се разуме, да је за вршење свих тих послова потребно и нарочито стручно образовање.

Сад су већ и Немци прихватили ову идеју и већ су у неким велико-варошким школама поставили такве школске болничарке. У једној од последњих свезака часописа ЈтетаНолпеПез Атсту Ни 5ећи шојепе школски лекар у Шарлотенбургу От. Роејсћанз подноси извештај о раду тих „школских сестара“ у том месту. За 26 осн. школа са укупно 22.000 деце постављене су само две такве школске болничарке. Њихов главни посао је био, да пазе, да се „лекарске наредбе правилно и тачно извршују, да се распитују код родитеља за узроке неоправданих изостанака ђачких и да подносе извештај на који се начин може помоћи деци сиромашних родитеља.

У школској 1909—1910 години оне су биле од помоћи једном великом броју деце (1.046). У 85% од тих случајева њихова је помоћ била потпуно успешна, у 6%о сумњива (с тога што су се деца одселила у другу варош итд.) а само у 9% случајева њихов је рад остао безуспешан. У тој години оне су учиниле 3.119 посета код родитеља, 441 код лекара, оптичара, бандамиста итд. У већини тих "случајева оне су имале да се распитају код родитеља, зашто су им деца била нечиста, лоше одевена, ислабела и неисхрањена, да их наговоре да децу пошљу преко лета у какву школску колонију на исхрану, одмор и лечење, или да у школи добијају добру и здраву храну јевтино. У свима тим приликама рад њихов био је на корист и добро дечје. |

„ 36%

;