Učitelj
560 УЧИгТЕ Љ
само по невољи трпети, али правог и озбиљног рада не може бити. Међутим без вере у некога који ће показивати и водити, не може се замислити ни један рад а најмање просветни. Некоме се мора веровати, а највише ономе који има другога да учи. А наш народ баш сад преживљује ту фазу општег безверја кад ником ништа не верује. Материјализам па је још више појачао. Људи који у почетку много обећавају, стицајем материјалних прилика демантују себе те постану брзо компромитовани и обеснажени. Народ разочаран у њих губи веру и у оне који вреде нешта, не зна више коме да верује, не зна да разликује добро од злога, јер су се прави и лажни новци толико измешали, да се не разликују међу собом. О томе Карлајл врло лепо каже: „Ми можемо радити с неколико лажних новаца, кад су сви остали новци исправни, али кад постану сви новци лажни, онда настаје очајно стање, онда се цео народ претвара у једну шарену лажу, онда се тражи револуција и хероји да га спасу од тога. Али наше време живи без хероја. Наше доба одриче да постоје велики људи. Покажите нашим критичарима каквог великог човека, они почињу да га разјашњују, а не да га обожавају и веле: Он је био ствар времена, време га је изазвало, време је учинило све оно што је он учинио. Међутим, било је критичних и тешких, времена и пре. која су гласно позивала хероје, али их није било, провиђење их није послало и ако су потребни били. А кад их већ пошље, т.ј. кад их има зашто их не уважавати и не следовати им. Зар сваки човек не осећа да и он постаје виши тиме, што одаје поштовање оном, који више вреди од њега,“
Из таког хаоса појмова и о свему, па и васпитном задатку, можемо ли ми на крају крајева знати, шта треба народу да дамо нашим васпитним радом» Али једно у шта су се сви философи и педагози у главноме сложили јесте ово: Спремити човека за живот, значи развити у њему све способности потребне за живот, али тако да он нпр. упливом своје душе сам верује у Бога; а не зато што смо му ми то кагали, да он сам осећа потребу за радом, усавршавањем, а не зато што смо му ми то казали, да он верује и поуздаје се у своје моћи а не у туђе. Једном речи да он има потпуно развијен индивидуалитет за самосталан живот. Разне су чињенице које утичу позитивно или негативно на развитак ових особина. Али главне су ове: 5
1. Кућа. Кућа даје домаће васпитање. А какво је домаће васпитање које даја кућа» Ево како: Једном родитељу у једној вароши беше умро син М! раз. гимназије од туберкулозе. Сви при-