Učitelj

926 УЧИТЕЉ

само једну, која је прва и најглавнија. Тиме мислим, бар за овај мах и у овој школи специјално, да ћу и вашу жељу погодити, ако вас позабавим с темом: Кућа и школа.

Први васпитни чинилац по дечјем рођењу јесте кућа. Ту се оно негује и физички и духовно; ту се васпитава телесно а следствено и духовно у онолико, у колико је то задаћа ове. У кући дете од ране младости учи се ономе што је лепо добро и корисно а од њега се клони све оно, што је ружно и за друштво бескорисно. Паметни родитељи бар тако треба да раде и у том правцу да своју децу васпитавају. Чудновато је, да за дечју душу тако брзо пријања оно што је ружно и тако се томе брзо до невероватне брзине науче, да је родитељима после два пута више муке, док их од тога одвикну. Наравно, да они имају посла с неговањем и васпитањем деце то добро знају, или би бар требало унапред. да знају. Ми пак васпитачи, чија је професија искључиво те врсте то добро знамо и много нас пута те ружне навике грдног труда стану, док их угушимо или одучимо. И сад лако је појмити, како ће се васпитни посао наставити код ученика-ца, које дођу с масом навика такове врсте, као и обрнуто, како пак код оних где тога нема. Признајемо, да има деце, која су тако лепо васпитана и упућена, да се доласком у школу такве деце, може настава само; продужити и успешно изводити, али није само то доста. За успешно настављање и васпитање потребно је, да се и родитељи, ти први и најглавнији васпитачи упознаду са потребним или најнужнијим педагошким принципима, те да у толико помажу школску наставу и васпитање. Да би они пак то чули, упознали се нужни, су чешћи састанци њихови с наставницима њихове деце. На тим састанцима или приликом упознавања наставници ће износити махне или врлине њихове деце у колико су их они запазили, а исто тако родитељи ће чинити извесне примедбе или напомене, које су ови запазили код своје деце у погледу наставе или васпитања за које држе, да су их из школе изнели. Ту ће добити потребна обавештења о томе. Тако радећи би се увек отклањало оно што је непотребно и по васпитаника штетно, а прибавило би се оно, што је потребно и корисно. Онда би се избегле многе незгоде, од. којих чешће пута трпи и настава и наставници. Исто тако чешћи поступак наставника не би револтирао родитеље, кад би ови били. о узроцима тога обавештени.

Из свега овога може се јасно извести закључак, да је неопходно нужно да дом (кућа) и школа стоје у врло тесној вези, као. |