Učitelj

946 УЧИТЕЉ

битке и др. решава се сабирањем или одузимањем. Ако се тражи: година онда је рачунање једноименим бројевима, нпр. колико је протекло година од битке косовске до кумановске или до данас» — решиће се: 1912 — 1389 = 523 године. Али, ако се тражи тачан и одређен дан у години, онда је рачунање заплетеније, јер се мора водити рачуно о простој и о преступној години, о трајању појединих месеца итд. Сва је тешкоћа од неједнакости месеца, јер само месеци нису у сталном односу према данима, недељама и другим мерама, а нарочито фебруар.

Да би се задатак решио наставници (готово сви) своде редне бројеве на просте, на пр. био је косовски бој 15 јуна 1389 године, сваки за рачунање овако ће размишљати и говорити: Од Христова рођења до боја на Косову прошло је целих 1388 год. а од 1389 год. прошло је 5 месеца и 14 дана а настао је био 15 дан; или: пошто 1389 год. није била цела то има целих 1388, а пошто је јуни шести месец, а он није прошао онда је прошло 5 целих месеца и од јуна 14 дана и наступио је 15 дан. — Много причања и много непотребне галаме. То се заиста мора довољно објаснити, али и при израчунавању није потребно преводити редне у просте: бројеве, него рачунати редним бројевима, пошто је то и лакше и. брже. Примери ће то очито показати.

Израчунати који је дан доцнији за 45 год. 5 м. и 18 дана после 1847. год. 14 октобра. Ради се обично овако:

1846 год. 9 м. 18 д. (Од Хр. рођења)

Ло „ о. 18, (после тога) 18917. - 14 м. ЗРд, У 14 м. има 1 г. и 2 м., — прошло је 1892 г. 2 м. и 31 дан, а 31 дан је 1 месец; — прошло је 1892 г. 3 м, а то је 1893 год.

а 1 дан четвртог месеца (априла). Брже је: 1845 год. 4 м. 15д. и 1847 год. 10 м. 14 д.

53 „У 6 о] 12 У 45 » 5 У 18 » 1898 тод. 10 м. 27 д. 1892 год 15 м 32: Д.

Кад је 15 месец — значи да је година 1892 завршена и настала је 1893 а од ње је 3 месец и 32 дан. Но како је трећи месец март то значи да је и он протекао кад је 32 дан настао, за март треба 31 дан а остао је 1 дан четвртог месеца, — биће тражени дан 1 април 1893 године. — ·

У првом примеру одмах се добије тражено време, а у другом се дође брже до резултата, јер се избегне превођење првог сабирка на прост а збира на редни број.