Učitelj

КЊИЖЕВНИ ПРЕГЛЕД 967

Викеласа, превео с грчког др. Драг. Атанасијевић. стр. 8 и 129. 3. Аталија трагедија Жана Расина, превео с француског у стиховима Сима Пандуровић, стр. 38. и 81. Изашла сва три у Београду 1913. год.

„Руђин“ је један од занимљивих типова из богате литерарне талерије људи и жена рускога романа. Велики писац његов и најрафиниранији руски стилист из чувене епохе 60-их године умео је «с неколико живих и снажних потеза дати интересантна лица пуна крви и живота, бујне страсти и резигнације, несређених тежња и јаких карактера из половине 19 века. Нарочито су му симпатичне девојке и жене, одлучне јунакиње, отворене и искрене. Људи су из врсте Руђина преучени, незадовољни животом, идеалисти, мртви и нерадни, који се пред смелим женским бићима повлаче у мрак, у заборав. Њима на супрот писац често истичо и здраве људе, новога колена, вредне и смишљене, који знају шта хоће. Свега тога има и у овом роману и он је зато необично крепак, занимљив и погодан за студију.

„Лука Ларас“ је исповест једнога шпекулативног Грка, који је проживео све страхоте грчкога устанка а нарочито чувени турски покољ на острву Хиосу 1821. који је овде описан у многим «својим грозотама. Дело је мирно записан живот једног обичног ч0века без икаквих необичности и зато има вредности.

„Аталија“ је кратка али снажна трагедија. једне библиске царице од највећег француског трагичара 17 века. Преведена је у лепим стиховима и лепо разјашњена у опширном предговору М. Ибровца.

Љуб. М. Прошић. Педагошка питања. Цена 3 динара. (Свршетак.)

6. На практични учитељски испит гледа г. Протић озбиљно и очекује, с неким изменама, успеха од њега. Констатује да он треба да буде подстицај или опомена младим учитељима да своје усавршавање изласком из школе нису завршили. И с обзиром на даље и стално усавршавање младих учитеља, ја би ове испите и пооштрио, управо разгранао, те да се из домаћег рада види шта је наставник читао из области педагошке науке: из практичног рада жолико је умео правила теорије припремити у пракси и како правда поступке у настави и најзад знањем једног језика даће јемства да ће се и даље усавршавати.

7, 8, Учитељске плате и учитељски протести и захтеви чланци «у о којима су, без сумње, учитељи највише писали и говорили, питања су која су најболније место на организму наше народне школе. Не саслушати праведне протесте и захтеве оних који у народној школи раде, не обезбедити им миран и удобан живот, у интересу напретка школе, наставе и омладине значи грешити про-