Učitelj

ставвичке квалификације. То велико диференцирање не познаје српски школски закон. Он за све средње школе, па и за учи"тељску школу тражи потпуну академску спрему (тј. испит зрелости на гимназији или реалци и потпуни свршени философски факултет), док мађ. шк. закон тражи исту спрему само за гиМназије и реалке, а за наставнике грађанских и виших девојачких школа м учитељских школа беше нарочита школа за образовање тих наставника, која је трајала три односно четири године. Но и ако је било тако велико диференцирање, држава их је спољашње ипак унифицирала: у свима њима био је скоро јединствен наставни програм, наставници су имали положај про- фесора, а берива скоро иста. Тих завода било је у крајевима који припадоше Војводини, веома много и главни им је циљ „био не толико да дају неко више знање, него мађаризација. | Иначе су ти заводи у многоме били изједначени; са свршеним "четвртим разредом ма које од тих школа могло се продужити школовање у учитељској школи, у војничкој школи ит.Д. Нала"вили су се расејани у'великом броју по целој Војводини и њихов је утицај био доста велик, јер су многи наши интелигенти у "Војводини прошли кроз те школе. Од средњих школа Срби "су имали само новосадску гимназију (основану 1810. царским патентом) и више девојачке школе у Сомбору, Новоме Саду, Панчеву и учит. школе у Сомбору, основане на основу „Шк. Уредбе“ од 1872. и то је било све на основу привилегија, датих српскоме народу 1690. од цара Леополда | " _М док је то било стање до октобра 1918 рђавом и нера·зумном школском политиком Просветнога Одсека та је школска слика постала још шаренија. Сада имамо средње школе и на "мађарском, немачком и српском језику, које све издржава др· жава, док су пре Срби издржавали сами наведене своје средње школе. са Видимо дакле, да српски школски закон познаје само један "тип средње школе и једну врсту професорске квалификације, а мађ. шк. закон их има више. Питање је сада само то, како "ће се то моћи довести у склад. | и Нема сумње, да је средња школа потребна за више образовање. И ми држимо, да је средња школа, како је прописује српски шк. закон, много боља и у практичном погледу, јер за "све сталеже даје једну, општу, заједничку основу, чега код ди-