Učitelj
Просветна хроника 293
школе; српске општине подизале су такођер лепе школске =аграде и учитељске станове из својих рођених средстава. Где нема лепе школске зграде и учитељскога стана, нека то подиже мито пре држава, да будемо изједначени и у томе погледу.
3.) Војводина није била ратно поприште, зато су тамо школе остале гоштеђене: сачуван је сав школски намештај, “учила и библиотеке, И то је велики добитак. Само су библио-теке, нажалост, препуне мађарских педагошких ·књига и листова. Ту сада шуђу педагошку лектиру треба заменити новом, нашом. Зато нека се изда строг распис, да се имају набављати српски педагошки листови и књиге, а библиотека да се постепено обнавља српским делима. То ће учинити, те ће се и Срби сучитељи, који су знали само за мађарске педагошке термине „навикнути на српску педагошку терминологију, ућиће лакше у дух српске наставе, те ће и своје наставничке дужности лакше обављати, а они, који имају да допуне своје сведоџбе, моћи ће то учинити лакше. |
4) Срби учитељи такођер, стицајем политичких прилика, "слабо су познавали српску књижевност. Гребало би у Министарству начинити списак оних књига српских, оригиналних и. преведених, које би свака школска библиотека у Војводини морала да набави одмах сад, а које после у току времена. Од државне штампарије могла би се откупити сва преостала Вукова издања српских нар. песама и приповедака, да се што више унесу те ствари у школу и народ, а могао би се такођер од „Српске Књижевне Задруге“ прекупити сав њен заостатак у књигама.
5) У Војводини нема раштрканих села, него су њена насеља груписана у веће и мање општине, лепо ушорене, са школом, на којој ради по неколико (5, 6, па и 10) учитеља. Комуникација је такођер добра, јер је испресецана железницом и добрим друмовима. Зато ту треба спровести јаку учитељску организацију по срезовима и окрузима, која ће омогућити, да се учитељи чешће састају, да расправљају школска и педагошка питања и да држе угледна предавања, да критикују та предавања и да се упућују у рад на народном просвећивању итд. 6.) Надзорници треба да постављају по спреми, који имају воље за тај рад и који су тактични у опхођењу са учитељима. ЉЊихов рад може у многоме да оживи мртво слово школскога
У.