Učitelj
Експеримент. Педагогика И пе каперишане „Дадактика_ 37
процеса, Мојман не праве. напуштање чисто дидактичког експеримента; он само сумња у његову потпуност. Он сматра овакав опит као неопходни елеменат у потпуној експерименталној педагогији. Он признаје вредност чисто дидактичког експеримента у опредељивању. нарочитих начина процедуре; он признаје његову неопходност као практичког суда свега што се педагошки опредељује (7012. П, 150—151). Али он увиђа и његов ограничени изглед, неопходност да се он даље објашњава на темељу општег циља васпитања , на основици физичких, духовних и моралних разлога. | e
Истраживања метода за предавање арутметике или правописа или природних наука, нема сумње, корисна су, али ова истраживања захтевају објашњење у виду индивидуе која се обучава. Посматрање у маси је битно, апи овако се посматрају само објекгивни резултати. Индивидуално лабораторијско. проучавање мора за овим доћи да би се определили унутрашњи типови рада у ђака, да се детерминише специфички тип коме ђак припада.
Експериментална педагогија мора проучавати ово;
| 1. Духовно и: шелесно развиће детета, за време школског живота. У овом испитивању дечјег развића морамо увидети основицу вгсколике педагогије. Васкодики педагошки начин процедуре, читава наставна основа, постенено растење захтева у душевном раду и моћ схваћања детета у све то вишим разредима, па и сами технички предмети, цртање и ручно образовање — све се то мора опредељивати и организовати према индивидуалним проучавањима дечјег духовног и телесног развоја. Овде требу имати на уму ова четири момента:
а. Периоде овог развића нарочито се морају определити, особито питање да ли се детиње развиће детета држи једног униформног, једноликог, константног реда, или се оно огледа у скоковима, да ли се периоде спора и бржег прогреса наизменично испољавају (т. зв. еволуцијоне, развојне флуктуације).
6. Везе између шелесног и душевног развића треба установити. Да ли постоји паралелизам између развића нарочитих телесних органа и функција и одређених душевних способности 2
в. Врло је важно и да се испитују карактшеристичке раз-лике између детета у сваком поједином степену развића и