Učitelj

|

Експеримент. Педагогика и Експеримент. Дидактика – 39

7. Акшивност учитељева је битни фактор у наставном процесу. С тога се мора проучавати и активност и држање учитељево па ма он предавао у најнижим разредима школе или у највишим разредима гимназије, стручне школе или чак и на универзитету.

8. На послетку мора се определити и плодност школског наставног градива за ђачки степен развића.

Експериментисање је основица детерминације али и сви други фактори васпитног прогреса морају се узети у рачуни добро оценити. Опити у маси морају се надопунити индивидуалвим проучавањима; разредна истраживања морају се проширити лабораторијским истраживањима.

При крају мора се нарочито истаћи да се експериментална педагогија не може бавити свим педагошким питањима, јер сви проблеми научне педагогије не спадају у поље емпиријског истраживања, испитивања факата или чињеница! Опредељивање општих васпитних идеала и општих и нарочитих циљева наставе мора се детерминисати културним идеалима, социјалним (друштвеним) потребама а не само чисто психолошким погледима. Педагогија може само испитати да ли су циљеви што се траже од државе и друштва и од индивидуалних педагога у складу са индивидуалношћу и развићем дететовим (18. 1. 39, 40).

Из свега што је довде речено можда ће изгледати да постоји неки јаз између експерименталне педагогије и експерименталне дидактике. Мојман ставља у контраст ово двоје тако као да у њима постоје непомирљиви фактори који су им урођени.

Али јаз који Мојман сугерира не постоји у Лајевом схватању експерименталног покрета. Др. В. А. Лај не налази ништа антагонистичког у ове две тенденције. Лај не жели да се експериментална педагогија замени и потаре експерименталну дидактику; он не очекује да ће примена његове дидактике елиминовати потребу за шири експериментални рад. Експериментална дидактика се не нуди као замена за експерименталну педагогију; она се прилаже као један други и неопходни инструменат за научно усавршавање разредне процедуре. ·

Др. В. А. Лај изражава се покаткада у својим делима да ће дидактика обухватити читаво поље вгспитања, да ће његов дидактички експерименат решити неколико педагошка питања.