Učitelj

JUN bey Учитељ.

У своме спису: Ехремтепгене: Радарортк. (1906) и своме делу: · „Бге: Тагвепше (1911) Др. В.А. Лај. тврди да се потпуна експериментална педагогија може постићи само уједињењем трију „подела у пољу васпитања: . 1) експерименталне индивидуалне педагогије; 2) експерименталне природне педагогије. и. 3) експерименталне социјалне педагогије. Го јест, ђак се може схватити као организам који функцијонише помоћу. интеракције, наизменичне радње унутрашњих и спољашњих сила, · Проучавање. унутрашњих сила, природних нагона и. импулза (потицаја) и стечених реакцијоних тенденција неопходно је за схваћање експресије, одговарања на надражаје, на спољашње силе. Истраживање спољашњих сила природних и социјалних агенција средине и њихсвих утицаја. на. унутрашње силе, т. ј. на индивидуалне начине реакције, такође је од битног значаја по схваћање реакције и развића. Другим речима, за интелектуално схваћање свих. васпитно просветних процеса, морају се испиг тивати и научно проценити индивидуални факгори, природни браниоци и друштвени фактори, њихове интеракције и њихови упливи на развиће, Потпуна експериментална педагогија, додаје Др. В А, Лај, треба да обухваћа проучавања која се тичу урођених карактера (прирођених особина или одлука) и. стечених фактора. Она ће проучавати периодичности психо-физичке акције и социјалних веза у вези са анцестралним особинама (одликама њених предака), родитељским навикама, бројем деце у породици, школским дружењем уличким животом, верском наставом и т. д. Она ће проучавати реахције и експресије индивидуе у свим приликама; њезине телесне карактере, њезину сендоричку надареност, њезине духовне способности и њезине експресивне активности,

(Ово схваћање шире експерименталне педагогије приближава се Мојмановом схваћању. Али баш овде ступају Лајеви јединствени прилози. Васколики живот је васпитање; то је интеракција унутрашњих експресивних активности и спољашњих импресивних сила. Додуше нарочити део овог живота одваја се од овог ширег појма живота, живота у коме се силе свесно донашшају да делују на индивидуу, да изазову и развију њезине унутрашње способности у поклапању са свесним идеалима. Настава је према томе, вели Др. В. А. Лај, синоним са васпитањем са животом (Ле Тагзасћш!е, стр. 16) То је контролисани

па:

а ii

а ма ееаванаое аде сслае лаје 45515 срања и а i: