Učitelj

Учитељ

ша. ог ја

По овом закону, заведен је најстрожији ред за долазак И одлазак, владање на часовима, понашање по улицама, становање, дружење ђака, писање по новинама. Забрањено је похођење кафана, држање говора на јавним зборовима, учествовање у дружинама, похађање забава ит.д. А то је све пређе било слободно А најтежи удар за нас bake био је што је тим законом суспендована и ђачка дружина „Будућност“ . Па и правила о благодјејању су стегнута. Док је пређе ђак могао и са једном слабом оценом из вештина и споредних предмета примати благодјејање сад је прописато да не сме ученик да има више од три тројке из научних предмета а из вештина мању оцену од три из свих. Цртање и певање с правилом рачунало се у научне предмете.

Ова промена закона потицала је услед политичких прилика. Рачунало се да ће се ђаци овом променом мало притегнути и склонити да се не мешају у политику. Али је баш то постигло обрнуто дејство. Политички агитатори су имали додира с ђацима умели су ову ситуацију да експлоатишу и да одлуче и оне најмирвије ђаке да се заинтересују политиком а и да споје оба слободоумна табора у један. Ђаци су и даље политизирали тајно, читали у сласт све.што је. писано противу владе. Ишли по редакцијама и запајали се мржњом према власницима и реакционарима.

Тако је то било све до Зајечарске Буне. Како је у тој буни учествовао и приличан број учитеља то је природно одмах одозго и на учитељску школу пружен прст. „Треба то бунтовничко гнездо разорити“, говорили су власници онда. Помишљало се да се и затвори тада ова школа, али је превладало мишљење толерантнијих и сталоженијих људи. Али је освета над ђацима. извршена на-овај начин. Тадашњи Министар Прогвете пок. Ђ Пантелић пропише нова правила за благодјејање ђачко по којима само они ђаци могу имати благодјејање који имају резултат оцена одличан и ни једну тројку. Па не само то него та правила, противно свима правним принципима, и ако их је прописао министар правник, имала су повратну силу закона: она су важила и за оне оцене које су већ добијене а не за оне које ђаци тек имају да добију дакле за будући успех.

И како се ђаци нису надали да ће им оваква квалифи-