Učitelj
184 Учитељ
се моралност не може основати. Кад н. пр. дете лаже, не треба. га казнити него га „пресрести с презрењем“, казати му да му
се у будуће неће веровати и томе слично. Кад дете чини добро,._
не треба га награђивати, да не би чинило добро ради тога да: му је добро.
Морално васпитање има дакле најпре да образује карактер. Карактер је способност за поступање по максимама.
Притом је у почетку реч о школским максимама, а потом O· максимама човечанства. Послушнвост припада „ученичком ка-. рактеру“ и она се може створити притиском или својевољно..
Последња је важна, али и прва је потребна. Младићева послушност је различита од дечје и састоји се у „покоравању
правилима дужности“. Дужности, које су потребне за оснивање
моралног карактера код деце, могу се у њима развити примерима или наредбама. Такве дужности морају потицати из природе ствари и оне се деле на дужности према себи самом и на дужности према другима.
_ Као што се из изложенога Види, Кантова морална настава нема везе с религијом. Нарочито за доба, које одговара.
народној школи (о томе се он не изражава прецизно), изгледа да Кант није желео религиску наставу. Религијски појмови претпостављају теолошко знање, а младеж, која још нема по-
јам о дужности, не може да схвати непосредну дужност према.
_ богу. Ако се деци хоће да да појам о највишем бићу, не треба то чинити путем чистог подражавања („мајмунски посао“) него
путем који одговара природи. „Најпре се мора све приписивати.
природи а потом се и ова приписује богу“. И без апстрактних
појмова о дужности увидеће деца да „постоји један закон дужности, да се не треба да опредељују пожудама, коришћу
и томе слично, већ нечим општим што се не управља по UO—
вечијим ћудима. Али прво мора учитељ сам да створи себи
овај појам“. |
Последње речи подсећају живо на Песталоцијево цртање морално-религиозног развитка дечјег. И Кант хоће да објасни појам о богу помоћу појма о оцу, „при чему се врло успешно може указати на јединство људи као у једној породици“. Разумљиво је што Кант ову мисао није даље развио.
У другом делу своје критике практичког ума, у „учењу о методи“, излаже Кант „како се законима чистог практичког