Učitelj
250 Учитељ
васпитања уопште као и циљ моралне наставе. Оба су, разуме. се, нераздвојно везана међу собом. Састоји ли се циљ васпитни' у потпомагању и вођењу дечјег развитка к самосталном учешћу у животној заједници, онда можемо да означимо као циљ мо– ралне наставе: потпомагање и вођење морално-религиозног развитка ученичког. Тиме већ добијамо на основу наведених гледишта и мерило за оба дела сваке наставе. |. за избор на– ставног градива, 2. за методу.
Код првог питања (избор наставног градива) постоје велике тешкоће. Оне стоје у вези са веома распрострањеним мишљењем да је религијска настава без конфесије немогућна. Тврди се да нова религиозност присиљава на то да се посведочи „вера која је у нама“. Шлајермахер вели: „једна општа религија и моралитет, која би била одвојена од сваке националности, исто су такве шимере каоси један општи језик, и једна. општа држава“. Означено питање, разуме се, није лако решити, Али нама се чини да заступници овог гледишта, не схвативши праву суштину религије, преносе без икаква оправдања своје гледиште на детињи ступањ развитка. Које дете има потребу да да сведоџбу о својој конфесији2 Исто је тако нетачно кад се мисли да морално- религиозна настава без конфесије циља. на увођење „једне опште религије“ у њиховом смислу (ТИМ смислу једне „опште конфесије“). Осећање везаности за ужу и. . ширу животну заједницу нема бар код детаља ничега заједничког с конфесијом и развитак тога осећања не представља. никакву опасност за доцнију конфесију тога детета или дотичне животне заједнице. Разлог за онакво тврђење не треба тек у последњој линији тражити у мишљењу да је религиозно. васпитање могућно само помоћу поука, помоћу пресађивања извесног догматичног градива. Али како је морално-религиозни развитак нераздвојно везан за развитак душевног живота уопште, то нам не изгледа да постоји потреба једног нарочитог наставног градива бар за ниже разреде народних школа. Могућност, да се за више разреде учини правилан избор, није према. нашем гледишту искључена. Одређенији наводи у том правцу имали би да буду предмет нарочите студије и детаљног образложивања, а то није задатак ових редова. |
У погледу на методу стоје ствари много повољније али