Učitelj
252 Учитељ
Vuj. Petković,
Glavne odlike vaspitne discipline'
Reč disciplina razlićito se shvata i upotrebliuje. Naičešće se o disciplini govori u vojničkom smislu i pod niom se razume red kojl vlada u vojsci. Bolia ie ona vojska, gde je disciplina bolja dokle narod ne bude toliko vaspitan i kulturan, da njegova inteligencija tu, unutrašniu disciplinu, može krutu spoliašnju disciplinu učiniti izlišnom ili je svesti na najnužniju meru kao što je na primer kod francuske vojske.
Zatim se govori o društvenoj disciplini i pod njom se razume red koi vlada u društvu i obavezan ie za sve članove, kao na primer u zemljoradničkim zadrugama, streljačkim družinama itd. Tako isto govori se i o domaćoj, partijskoj, školskoj disciplini itd. Nas se ovde tiče vaspitna disciplina na prvom mestu disciplina u osnovnoi školi.
Škola skuplja decu pod upravu jednoga učitelja, određenog da ih obrazuje i u isto vreme zajednički vaspita. Može se zamisliti koliko su raznovrsna ta deca po svojim osobinama, nagonima, težniama, prohtevima, kad ni sva deca jednih roditelja, u. jednoj kući, nisu jednaka. Ima dece ćudljive, divljačne, neobuzdane, nemirne; ima poslušne, mirne itd. Nemogućno je raditi u jednoj školi ako se dozvoli da svako dete zadovoliava svoje prohteve na svoj način, tj. ako se ne stvori red i to od prvog dana dolaska dečjeg u školu. Ni u kući se ne može ostaviti deci sve na volju, već mora da žive po izvesnom redu. Zaa se da se ni malom detetu ne daje da siše čim se zaplače već u određeno vreme u interesu samoga deteta. Svuda vlada neki red, po kome su deca dužna da žive, a ne moraju ni znati zašto je tako. U toliko pre, tako mora biti u školi. Ni u vodenici ne može bifi bez reda, a като Н и školi.
Još od prvog dana dečjeg polaska u školu nastavnik ih uči redu i ako nastava ozbiljno i ne počinje odmah. Još od polaska u školu učenik se mora navikavati na red i obaveze, na izvesna pravila i zakone, što važe za svako pa i najmanje društvo, počinjući od kuće. E o tom redu i porefku u školi, o tim pravilima i zakonima stara se disciplina, koja se u osnovnoj školi, zato što
+ Referat čitan na beogradskom učiteljskom zboru.