Učitelj

'254 Учитељ

tome ceo sistem izgleda na kraju kao odricanie celog vaspitanja. Još ako sam primer, koji učenici posmatraju ili koji su i sami doživeli, bude n mogućnosti, da detetu dade osećanje prirodne potrebe, sliku mogučnosti i nemogućnosti, imao bi bar rezultate, koiž se mogu primeniti na praktičan život, a sve skupa, i ako drugim putevima za-·pouku. Ali koliko ima pogrešaka kojie priroda ne kazni? Priroda je indiferentna prema laganju, krađi, licemerstvu, neodanosti, svima greškama čisto moralne prirode i ako su u moralnom pogledu najgore. Za one, koje ona kažnjava, retko je pravična i srazmerna, jer da li je. na primer smrt ili opasna rana pravična kazna nesmotrenom detetu, ko-e se primiče moru iii koje uzima nož, ili zato isto što je skinulo odelo ili obuću opasno nazebao. Prirodna sprečavanja mogu biti dugačkog roka: lenjost једпога mladića kažnjava se tek u starost; neumerenost sveti se kasnije· pa čak na nevinom potomstvu. Tu su nepravične osvete, Dodaimo ovome, da se ove kazne, koje stvaraju sama dela, kako pristalice te teorije zahtevaju, mogu ponekad i izbeći kakvom veštinom i okretnošću, onda je teorija još više za ispuštanje. Nema sumnje ako prirodne posledice kao kazna nisu opasne, može biti dobro da im se ostavi da proizvedu svoje efekte; ali su ove primenljive reakcije tako ograničene, da apsoluino ne mogu sačiniavati jednu disciplinu dovolino moralnu. Sem ovoga maloga izuzetka treba osuditi sistem. On je pri opasnosti i praznina, jer zapostavlja vaspitanje moralnosti i u mogućnosti ie da razvije samo praktičan duh, a ne i vrlinu.

Potrebno je, danas, uspostaviti iednu organizovanu, veštačku disciplinu, sa nienim pravima koja vodi računa o zaiednici, dopunjuje moralno vaspitanje dečje i osigurava uređenje školske zajednice. Ne može se čekati da priroda kazni jednoga nemirka u školi, jer dokle ga ta kazna ne postign> i dok on ne oseti prirodne posledice svoga nestašluka, kao što bi htele pristalice prirodne discipline, njegova mašta neće činiti smetnje samo njegovom učenju i radu, već i radu njegovih nevinih suseda.

Prirodna disciplina. koja ie pažljivija da kazni greške no da ih spreči, koja strogo kažnjava ne vodeći računa O okolnostima, ne može detetu nametnuti ništa drugo, već jedino spolinu popravku i izvesne navike, gde slobodna volja nema nikakva udela. :

Mora, dakle, postojati veštačka smišljenja disciplina, koja će se starati da spreči svaku rdjavu nuždu, štetnu sklonost, rđave