Učitelj

270 Учитељ

цеса при памћењу речи. Лај каже да покретачки процеси олакшавају памћење код свих ученика које је он при својим огледима испитивао; да извођење артикулационих процеса игра истакнуту улогу у говорним и бројним појмовима. Говор (артикулација) у знатној мери помаже памћење речи; сви уче-

вици владају артикулационим извођењем, али сви не владају покретачким извођењем руке.

Било како било, слух или артикулација има главно значење у усвајању језика, —- аи једно и друго мишљење, овде изнето, у суштини, указују на једно: усменоме облику стилских вежбања мора се у школи уступити знатно место.

Може се додати још да писмени облик стилских вежбања, нарочито' док се ученик још није доста сродио са процесом писања, стешњава дечје одушевљење и доста се штетно одДзива на унутрашњу страну њихових састава. Ученик одмах мора да мисли пре свега на слова, на правопис, а брига о томе одузима му много времена, те унутрашња страна уступа на позађе. Свакако, све то не аскључује писмени облик вежбања у исказивању, али писмо (слово) мора, како каже Хилденбранд, заузимати своје право место на коме служи.

Да би се стилска вежбања у школи поставила рационално те да могу остварити главне погодбе за усвајање језика, мора се у школама на прво место увести, као обавезно предавање, развијање говора по сликама.

То ће нам сада послужити као предмет за даље разлагање.

=== аставиће, се =

Бројање и рачунање

студија од М. Еаск-а

— Свршетак ДРУГИ ДЕО. х!. Рачунање у обиму од 1—10. Дете треба да научи да сабира, одузима, множи и дели у

обиму од 1 до 10. Све рачунске операције па и оне најкомпликованије могу се свести на ове просте ставове: