Učitelj

280 Учитељ

8--2=10 и т. д. онда му је лако да израчуна ове задатке: 1+6=7, 1+8=9, 2+—8—10 и т. a.

2.) Упамћени ставови из сабирања служе као основица при: памћењу ставова из одузимања ако дете зна да је 4--2=6, онда му је лако да дође на мисао, да се шест састоји из два дела: из 4 и 2. Узмем ли 2 од 6 остаје 4, узмем 4 остаје 2. Дакле 6—2—4, 6—4—2. Према томе помоћу става: 4--2—6 дете може лако извести ове ставове 246; 6–4=2, 6–2—4. 45 ставова из сабирања обртањем сведу се на 25. Дакле у главном дете има да запамти само ово 25 ставова. Према томе памћење ставова из одузимања може се олакшати само помоћу сличних ставова из сабирања, а при томе се мора настојати да деца израчунавају ставове _ одузимања и без везе са ревултатима сабирања.

3.) Дакле најпре се морају запамтити ови ставови: 1—1=2, 2-–1=3... 9410. (9 ставова), 224, 3-–2—5... 8+2 =10. (6 ставова), 3—-3=6, 4--3=7 ... 7+3—10. (5 ставова). 4--4—8, 5--4=9, 64–4—10, 5-–5=10. (4 става). Ставови, код којих је један сабирак 1, лако се дају запамтити. Према томе "остаје још 15 ставова.

Неке представе или знања запамте се у толико брже, у колико се мање труда изискује, да се опет задобију кад се забораве. Зар се ставови код којих је један или други сабирак 2 или 3, не могу као што смо горе видели израчунати без по муке2 — Теже је израчунати ове ставове: 4—-4—8, 5-4—9, 6--4=10, 54-5=10. Најбоље је да се ти ставови графички представе на картону, да се дете може ослањати на визуелне представе, које се лакше репродукују.

4) Памћењз ставова дељења надовезују се на упамћене ставове множења.

Ето, то су мисли, на које сам хтео да подстакнем у овом свом раду, које се у осталом подударају и са новијим упуствима за прву рачунску наставу.

Превео с немачког

М. Симоновић, школ. надзорник у Скопљу.