Učitelj

Бројање и рачунање 279

вове. Ми ћемо. мало ниже“ изнети само“ неколико напомена у том погледу. - на

За сва четири рачунска вида готово свуда се употребљавају ови знаци: --, —, Х или“ и:. Водила је се дуга препирка око тога, да ли су за децу из народне школе погодни ови називи „више“, „мање“, „пута“, „подељено на“ или ваља тражити друге, погодније. Ја држим да је ова препирка излишна. јер кад је деци јасна сама ствар (псступак при извођењу неке рачунске радње), онда је готово сасвим све једно какав ће назив добити та ствар. Дакако потребно је да сам. поступак при извођењу неке рачунске радње буде јасан, али — како се мени чини — не обраћа се на то довољна пажња: с почетка се оперише се изразом пута, као да је само та реч кадра да. улије деци и садржину.) |

ХМ. Како: ће деца упамтити поменуте ставове 2

Новија наука о настави износи детаљна упуства уопште „о памћењу представа и знања и т.д. Стога ћемо ми овде. изнети само неколике' напомене. Пре свега ваља имати на уму. да је детету тешко да наведене ставове тако упамти, да их у свако доба верно и тачно репродукује. Изгледа да врло мало. захтевамо од деце, али није тако: у неповољним приликама“ неће оне моћи ни да испуне тај захтев. Стога је учитељ дужан да деци олакша рад око памћења ових ставова. мн ће RS помоћи деци 2

1) Треба детету разјаснити да разуме, а--в=в ха; овим «се смањује за половину рад око памћења ставова из сабирања и одузимања. Ако је дете запамтило, да је: 617, 8--1==9,

+ УКестока се препирка води и око тога. која су најподеснија .„очигледна средства“, Толико се много говори о очигледном представљању "бројева. Само што се број не да онако очигледио представити, као што се очигледно може представити на пр. камен: то је јасно после разма-трања у 1 одељку ове расправе. Ми можемо учинити само то, да извесне ствари постару предмет свести, н да те ствари изазову извесну духовну градњу, чији је крајњи резултат бројни расудак. Стога н не би требало говорити о неком очигледном представљању бројева, већ се може говорити само о помоћним средствима или објектима бројања. Које захтеве ваља да испуне ова помоћна средстваг Сравни пре свега Нагштапи «дег Весћпепитјегисће јп дег Чешзсћеп Мојазећије,