Učitelj

УЧИТЕЉ

еказоо сазове Ооо зоо ке 0 око док до) Београд, фебруар 1922 Св. 6. Год. Ц. У етизоц храна, певана оне ННВ OVNODI) IRON

Др. Паја П. Радосављевић, Њујорк.

Француска Педагогија

"На француском језику имаде доста велики број дела који се баве научним испитивањем деце и ђака. Ришард, Бине, Шабо, Ван, Бирвлије, Симон, Пиерон, Клапаред, Годан, Декроли, Деганд, Јосифа Јогејко, Селерије и т. д. јесу некоја светла имена француских педагошких радника у Француској, Белгији и Швајцарској. Међу овима се највише истиче Др. Е. Клапаред, професор женевског универзитета и наставник у Жан-Жак Русовљевом Иваституту у Женеви, и покојни Др. Алфред Бине у Паризу. Данас је Клапаред главни и најсистематичнији заступник француске експерименталне педагогије. Клапаред је писац једHOF а дела о „Психологији детета и експерименталној педагогици“, дело које је недавно изашло у новом издању, а преведено је и на стране језике. И ако је ово Клапаредово дело · добро познато и нама од стране лепих радова нашег вредног проф. Петра М. Илића, ггилног проф. Симе М. Јеврића и других наших напредних педагошких соколова, ипак мислим да неће бити на одмет ако се и овде задржим на главним идејама Клапарадове књиге која онако лепо одаје дух француске педагогије. Експериментална педагогија је знање или испитивање прилика или околности које су погодне за развиће детета а средства васпитања детета за извесни циљ. Она обухвата психо-_ педагогију, ортофренију (медецинску педагогију) и школску хигијену. Експериментална педагогија ради са извесним циљем али овај је циљ њојзи дат. Општа педагогика обухвата ове области: догматичку или телеолошку педагогију (проучавање циљева), историјску педагогију, административну педагогију (проучавање школских система), и пропедевтику (педагошку уметност, тех-

вичко научништво настављања или обучавања). 15