Učitelj

564 Учитељ

јући туђе речи, које су негде или чули или прочитали. Такве саставе досадно је читати! Али је још од мање користи — шта више је штетно исте и задавати. Према томе излази, да систематско обучавање у понављању туђих речи задржава развиће самосталног и оригиналног мишљења и развија наклоност за празно фразирање.

Аутор ове књиге за саставе својих ученика вели, да му је читање истих био увек прави празник. Скурпивши ученичке свеске он је хитао кући немогући одолети јаком и правом уметничком наслађивању. Сами пак ученици с нестрпљењем очекују час писмених састава, мислећи и говорећи раније о њему, мењајући мисли и опажаје. На часу пишу с правим одушевљењем, осећајући се потпуно слободни.

Доиста у ствари тако и јесте. Ни један научник, ни један песник, ни један публицист — не пишу о предметима, који их не интересују, а ми децу нагонимо да пишу о најразноврснијим предметима, које смо сами истакли, не питајући их, хоће ли о томе да пишу. Наш учитељ не само да је допуштао својим ученицима слободу, у извесним границама, да пишу о чему желе, већ их је у опште разрешавао обавезе чак и да пишу, полазећи од правилног принципа, да неће нико ништа од вредности написати, ако не осећа потребу и жеђ за писањем и ако не познаје предмет о коме ће да пише.

- О ономе, о чему ученици немају, а често и не могу имати јасне представе, не смеју ни писати, већ само о ономе, што се налази у сфери њихових личних посматрања и огледа, о чему су чешће мислили и што је потресало њихова осећања и фантазију. Само ће у том случају они добро писати, живо и сликовито, само ће тада њихови састави собом представљати извесну интересантност у психолошком и уметничком смислу. Не може се замислити ништа безбојније, безсадржајније, неоригиналније, но што су обични ученички састави. У бољем случају они се само одликују правилним језиком и одсуством ортографских грешака. У осталом, ово је за учитеље формалисте довољно! Они су задовољни, ако деца постигну успех у правилном и коректном писању. Зло је потпуно, ако они намећу ученицима своје погледе и укусе, борећи се против дечје оригиналности,

Треба приметити, да у ову погрешку често упадају и