Učitelj

Толстој као педагог 529

собе доводе у ред, обуће и одело чисте, сто постављају ит.д. Верујте ми, како биле незнатне да се чине ове ствари, оне су за срећу Ваше деце важније него ли да знају француски, историју и т. д. Ако деца могу уз то да раде и у пољу, па било то и само у врту за поврће, добро ће бити, ако се то одвећ често и изврће само у забаву. Пре свега не бојте се да ћете због тога постати смешни. Девет се десетина свих рђавих ствари врше у свету стога што би се сматрало смешним када их не би вршили.“

Толстој право каже да је васпитање људска активност чија је основица жеља за једнакошћу и непрестана тенденција да се напредује у знању. Према Толстоју стање ђачке душе је најзнаменитији услов успешног васпитања, а да се постигну добри резултати слобода је неопходна. Толстојеви општи приговори школама, пансионатима и универзитетима своде се у основици својој на једно те исто начело: право једнога човека или мале групе људи да по својој вољи образују друге људе. "Толстој тврди да је васпитање које тежи да хотимично образује људе у извесне форме, стерилно, незаконито и немогуће.

Интересантна је и ова педагошка мисао нашег Толстоја: „Човек је у стању да објасни и најглупљем човеку најтежа питања ако овај нема претходног појма у погледу на те проблеме; али и најдаровитијим људима немогуће је објаснити и најпростије ствари ако је он посве сигуран да све знаде о томе“. Ово ме много потсећа на један пасус из Платонове дРепублике (енглески превод Џовета, М, 473): „Волео би да знадем да ли су се идеје заиста икада реализовале 2 Зар говор није акција, и зар актуално, па ма како човек мислио, не би требало да је близу истине Шта ти кажеш 2 ја се слажем“.

У Епзегстетеп! е! Петосгане (издање 1905, стр. 200) налазимо ове лепе ретке: „Га песезз!ће де зао рши5 5 прозе :4 tous les esprits dans la civilisation actuelle. La vie moderne va se compliguant de jour en iour. II ny a pas de profession qui пе đemande moine de routine, plus de savoir exact ou d' appli'cation mćthodique que {adis. Pour čtre en ćtat dacquečrir un jour cette instruction technique necessaire aujourd'hui meme au vigneron et a Partisan, il faut prendre a P'Pčcole et au lyceće ипе зотте plus grande de connaissauces positives, et il faut les bien prendre. La precision du savoir positives et il faut prendre. La precision du