Učitelj
#596 Учит ељ
Милош Р. Милошевић. Јагодина.
Понхолешка и логичка норма У основној рачунској настави
У прошлом броју „Учитеља“ приказао сам гледиште на "важност психолошке и неважност логичке ворме у првој на"стави читања. Исто гледиште мора важити за рачунску, као и за сваку другу грану осн. наставе. Макар колико се, на први "поглед, рачунска настава и самог најнижег течаја чинила ми"саона, у истини и она може бити, у главноме олажајна и радна По томе, и она припада важности психолошке, а не логичке норме, Јер, кад се дубље загледа у природу првог рачунања, "показаће се, да је његова шенденција само практична и чулна, "никад теоријска и умна. У елементарном рачунању (ако се "не дајемо обманути привидним разумевањем и механизованим "одговорима деце) не може да влада умна јасност по логичко норми, већ може да важи једино чулна очигледност, непосредно „искуство и механизована шехника. Логичка норма у елементарном рачунском знању може најмање да покаже истивито -логизирање: самостално довођење у везу и закључивање на оно што није дато у реалном искуству, што се не види. Зато елементарна рачунска настава може једино показивати истинито исихологизирање или лажно логигирање. Психологизирање се "показује у опажању чулом вида, у бројању, у рачунским радњама по угледању, у поређењима по сличности и утврђивању представа понављањем у механичком памћењу. Стварање логичке и разумевање каузалне везе међу оним што једно другом претходи и следује, разумно показивање логичке и каузалне условљености, јединства и односа количина, то је оно што у елеменгарној настави чини привидну логичност. Јер очбичном рачунском сазнању својствена је емпиричка или пси"холошка синтеза — синшега утиска, — а не апстрактна или логичка синтеза, синтеза суда, којој претходи логичка анализа.
И елементарна рачунска настава, дакле, одликује се само психолошком нормом, а према теме психолошким принципима или психолошким методама учења. По тим принципима или _ Методама могу се, и овде, посредовати само коншракшна предчатаве у ученичком сазнању, те су истинити појмови о уззрочним и логичким везама и из елементарног рачунског знања